En ersättare till terrängklassikern Mercedes G-klass har varit på gång länge, precis som hos konkurrenten Land Rover Defender. Men innan dess kommer två AMG-versioner med prestanda som hör hemma på Autobahn snarare än i lervällingen.
Bilsajterna 3rabcars.com och Autoevolution har kommit över spionbilder där vi ser att fronten fått ny, aggressiv design med led-lampor, backspeglarna byts ut och AMG-fälgarna är nya. Under huven verkar Mercedes ha lyckats klämma ned den 6,0 liter stora V12-motorn med dubbla turbo på 612 hästar. Vridmomentet begränsas till 1.000 Nm för spara på växellådan. Samtidigt planeras en ”lillebror” som får Mercedes dubbelturbo-V8 på 525 hästar och 700 Nm – den får heta G55 AMG eller G63 AMG.
Vi provkörde dubbelturbo-V12:an i förra generationen S65 AMG redan 2004. Vi skrev bland annat att ”bara för att poängtera sin överlägsenhet tangerar Mercedes S65 AMG hastighetsspärren vid 250, innan en Audi S4 ens nått 200 km/h. Vid 2.000 varv utvecklas 1.000 newtonmeter. Jämför med Porsche 911 GT3 (996) fjuttiga 590 Nm. S65 AMG ger motsvarande vrid på tomgång!”.
Och nu hamnar motorn i en Geländewagen…