Att lansera nya produkter kostar både pengar och tålamod, och det kan dröja innan försäljningsframgångarna kommer. Fram till dess får företag som inte lyckas nå sina mål stå ut med att stämplas som försäljningsfloppar – i alla fall av amerikanska finanssajten 24/7 Wall Street, som nu listat sju produkter som sålt riktigt dåligt.
På sjätte plats kommer Fiat 500, som enligt prognosen skulle säljas i 50.000 exemplar sedan den lanserades i USA. Huvudkonkurrenten var förstås Mini Cooper, men Fiat har inte lyckats sälja mer än 12.000 exemplar av citybilen i USA.
Lanseringskampanjen för Fiat 500 var enorm. Bland annat hyrdes Jennifer Lopez in för en kostsam reklamkampanj, och i november släpptes en riktigt vågad tv-reklamfilm med en rumänsk fotomodell.
På tredjeplatsen återfinns Chevrolet med nya pluginhybriden Volt. Försäljningen har gått trögt och i juli såldes bara 125 exemplar i USA. Men GM:s elbilschef Larry Nitz försvarade sig: ”Det är naivt att tro att världen ska byta till elbilar imorgon”.
Tidigare under året gick talespersonen Michelle Bunker ut med felaktiga uppgifter om att Chevrolet Volt i princip var slutsåld. Senare fattade batteripaketet eld efter att modellen krocktestats. En officiell utredning inleddes och GM lovade fri lånebil till alla oroliga Volt-ägare.
Andra produkter på listan är mobiltelefonen HTC Status, iPad-konkurrenten Blackberry Playbook och Disneyfilmen Mars Needs Moms. Hela listan finns att läsa på Yahoo Finance.