Det bästa av två
världar – både miljö och prestanda – kombineras i nya Volvo XC60 Plug-in
Hybrid, eller ”tre bilar i en” som Volvo själva uttrycker det. Volvo XC60
Plug-in Hybrid kan köras enbart på el (”Pure”, elbil), som hybrid (”Hybrid”, snål
och stark) eller i läget ”Power” där 280 plus 70 hk samverkar för att ge
maximala prestanda.
Den höga effekten
på sammanlagt 350 hk i Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept innebär att man för
första gången kan plocka fram beteckningen ”T8” och klistra på bakluckan.
Prestanda som en V8-motor, men i en helt ny form:
”Det är dags att
sluta räkna cylindrar,” säger Peter Mertens, Senior Vice President Research
& Development vid Volvo Personvagnar. ”Fokus på fyrcylindriga motorer är
det mest effektiva sättet att snabbt minska CO2-utsläpp och bränsleförbrukning
utan att kompromissa med kundernas förväntningar på körglädje och prestanda,” fortsätter
Peter Mertens.
Konceptbilen ska
premiärvisas på Detroitsalongen som öppnar snart och det är förstås ingen
tillfällighet, Volvo vill ha en hög svansföring och behöver förbättra sin image
för att nå tillbaka till den fina försäljning man hade för cirka tio år sedan i
USA. I det sammanhanget passar Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept perfekt,
enligt vd Stefan Jacoby:
”Tekniken
i XC60 Plug-in Hybrid Concept är lika genialisk som unik. Du har möjlighet att
köra med riktigt låg miljöpåverkan utan att ge bort någon av den lyxbilens
etablerade fördelar. Ingen annan tillverkare har lyckats kombinera
bränsleförbrukning på 0,23 liter milen och upp till 45 kilometers räckvidd på
ren el i en kapabel, rymlig prestandabil med 350 hästkrafter,” säger Stefan
Jacoby.
Konceptbilen Volvo
XC60 Plug-in Hybrid visar inte enbart miljöteknik i form av elmotorer utan är
också en inblick i Volvos kommande motorfamilj ”VEA” (Volvo Environmental Architecture).
Den fyrcylindriga bensinmotorn på 2,0 liter ger 280 hk och 380 Nm, för första
gången kopplad till en åttastegad automatlåda. I fortsättningen får vi vänja
oss vid att det enbart blir fyrcylindriga motorer hos Volvo, bensin eller
diesel:
”I XC60 Plug-in
Hybrid Concept visar vi att våra kommande fyrcylindriga motorer får lika hög
prestanda som dagens sexor. Samtidigt blir förbrukningen läge än i nuvarande
fyrcylindriga motorer,” säger utvecklingschefen Peter Mertens.
Den nya motorerna
är uppbyggda som ”moduler” med en cylindervolym på 0,5 liter, inte helt olikt
de ”vita” motorer som Volvo hittills använt för att kombinera ihop
fyrcylindriga, femcylindriga och sexcylindriga motorer. Men i framtiden blir
det bara fyrcylindrigt – eller trecylindrigt, vilket Volvo antyder i sitt
pressmeddelande för XC60 Plug-in Hybrid Concept (klicka på länken för att ladda hem som pdf-dokument).
Volvos koncept tittar in i framtiden
De nya, fyrcylindriga motorerna i VEA-familjen har alla direktinsprutning, turbomatning och balansaxlar – vilket gäller för både bensin och diesel. Med turboladdningen kan Volvo anpassa effektnivån till flera modellvarianter och för att få ytterligare prestanda – samt förbättrad förbrukning/miljövärden – går det att lägga till olika elmotorer.
I konceptbilen ”Volvo XC60 Plug-in Hybrid” finns det, förutom förbränningsmotorn, inte en utan två elmotorer. Mellan motor och transmissionen till framhjulen finns en så kallad integrerad startmotor och generator (”ISG”). Någon fördelningslåda och kardanaxel till bakhjulen finns inte utan Volvo har istället valt att ha en ”elektrisk bakaxel” med en elmotor som driver bakhjulen.
Mellan förbränningsmotor och automatlåda sitter en ”tallrik” bestående av en integrerad startmotor och generator. När all effekt behövs för maximala prestanda kan elmotorn ge 45 hk (34 kW). Vid inbromsning avlastas bromsarna och istället ”vänds” elmotorn till att bli en generator som laddar batteripaketet. Merparten av de ISG-enheter som nu börjar leta sig ut på marknaden har även en koppling som gör att förbränningsmotorn kan frikopplas från elmotorn och transmissionen för framhjulen. Kopplingen i ISG-enheten använder Volvo för att skapa en helt elektrisk fyrhjulsdrift på konceptbilen XC60 Plug-in Hybrid, då kan både fram- och bakhjulen drivas av elmotorer.
Den elektriska bakaxeln känner vi igen från Volvo V60 Plug-in Hybrid, som snart kommer ut på marknaden. En 70 hk och 200 Nm stark elmotor driver bakhjulen med ström från ett litiumjonbatteripaket på 12 kWh. Batteripaketet laddas med 230 volt vägguttag. Om man säkrat till tolv ampere (vanligtvis är det tio ampere) begränsas laddtiden till 3,5 timmar.
Batteripaketet kan användas för att förbättra komforten och till exempel slå på luftkonditioneringen (elektriskt driven) eller värma upp kupén (elektriskt element). Dessa funktioner och en mängd andra kan styras via en mobilapplikation, ”app”. Föraren kan koppla upp sig via mobiltelefonen och få information om laddning, räckvidd och sätta igång till exempel luftkonditioneringen.
För de som vill spara kapacitet i batteripaketet går det aktivera ”Save”, vilket innebär att bilen ser till att batteripaketet inte underskrider en nivå som innebär att bilen kan köras cirka två mil på enbart eldrift. Med fullt uppladdat batteripaket är den elektriska räckvidden cirka 45 kilometer. Räckvidden med både el- och förbränningsmotor är upp till 100 mil.
Den standardiserade körcykeln som EU har för laddhybrider (plug-in) är relativt gynnsam. Siffrorna ser väldigt bra ut, kan man kanske uttrycka det som. Men som ni läsare redan kommenterat är det en standardiserad körcykel som kan ha åsikter om, men den måste följas och har sin största nytta vid jämförelser med andra bilmodeller. Det gör att Volvo XC60 Plug-in Hybrid får en uppgiven förbrukning på 2,3 l/100 km, koldioxidutsläppet anges till endast 53 g/km. Den praktiska förbrukningen varierar förstås med hur långa körsträckorna är mellan uppladdningarna av batteripaketet.