Peugeots
chefsdesigner Gilles Vidal har fått verka i några år och har nu närapå gjort
”varvet runt” bland modellerna. Den första, helt nya seriemodell som Gilles
Vidal satte sin tydliga prägel på var Peugeot 508, 2010, av många ansedd som
den första ”snygga” modellen på länge hos Peugeot. Nya Peugeot 208, som lanserades i
slutet på förra året, var ännu ett steg i samma riktning.
Men Gilles Vidal
har också utnyttjat modellernas naturliga ”facelift” för att överföra den nya
designen. I början på 2011 kunde vi se hur storsäljaren Peugeot 308 fick ett
ansiktslyft och nu är det dags för minstingen 107 att få liknande behandling.
Den breda
”fläskläppen” och jättemunnen i fronten är nu nästan borttrollad på 107:an. Det
horisontella kromet är ersatt med en mindre grill, rutat nät och de
obligatoriska LED-varselljusen sitter långt ut i hörnen. Huvudstrålkastarna från
förra ”faceliftet” 2009 är intakta men lejonet på huven är utbytt mot den
uppdaterade versionen.
Miljöbilsgränsen
flyttar sig nedåt i flera länder och Peugeot har därför anpassat utsläppen på
den trecylindriga 1,0-litersmotorn för att komma under 100-gränsen för
koldioxidutsläpp.
Med manuell låda är nu CO2-nivån nere på 99 g/km (tidigare
103 g/km), den automatiserade transmissionen ger 104 g/km i koldioxidutsläpp
(tidigare 106 g/km). Förbrukningen anges till 4,3 respektive 4,5 l/100 km.
I övrigt är förändringarna
få med en ny kulör, ”Plum” (lila, se bilderna), och ett nytt audiosystem (som
tillval) som har mp3-ingång och blåtandsuppkoppling. Försäljningsmässigt har
107:an blivit en viktig modell för Peugeot och hittills har man tillverkat
665.000 exemplar.