Ford Fusion ger de
amerikanska kunderna full frihet att välja drivlina som passar bäst. Snål
bensinmotor, ännu snålare hybriddrift eller supersnål laddhybrid med en
förbrukning på bara 2,35 l/100 km.
Nya Fusion är ju inte
riktigt samma bil som nästa Mondeo, och för att skilja de två åt har Ford även
släppt ett par bilder på nya Mondeo – trots att den inte börjar säljas förrän
senare i år. Vi kan väl anta att det förutom smärre skillnader i design, olika
drivlinor (Europa får flera dieselalternativ) också blir något annorlunda
utrustning.
Men i stora drag
är det alltså nästa generation Ford Mondeo vi ser i Fusion, som just nu
presenteras på Detroitsalongen i USA. Fusion/Mondeo är resultatet av Fords
filosofi med ”One Ford”, det vill säga globala modeller som säljs på alla
marknader med relativt få anpassningar. Därmed kan utvecklingskostnaderna
fördelas på större serier och vi kan väl anta att det också innebär att Ford
hinner med snabbare modellbyten.
I Europa kan vi förvänta
oss att Mondeo får 1,6- respektive 2,0-liters EcoBoost bensinmotorer med
direktinsprutning och turbomatning. Till det kommer dieslar på 1,6 och 2,0
liter. Ford har uppdaterat motorutbudet det senaste året och det väntas inte
bli några stora förändringar till Mondeo. Däremot tillkommer sannolikt
fyrhjulsdrift som nytt tillval i Europa, i USA ska Fusion säljas med 2,0-liters
bensinfyra på 240 hk och 4WD.
I USA ska Fusion
också säljas med hybriddrift – som förut – och bibehåller namnet ”Hybrid”, men
får en mindre 2,0-liters bensinfyra som jobbar enligt Atkinsonprincipen. Nytt
är också litiumjonbatterier istället för nickelmetallhydrid, vilket ger mer
effekt och tillåter en hastighet på 100 km/h på eldrift (tidigare 75 km/h).
Ford Fusion Hybrid
förväntas få en bensinförbrukning på 5,0 l/100 km i stadstrafik och 5,35 l/100
km på landsväg (hybriddriften förbättrar främst stadskörningen). Ford sägs
fortfarande fundera på om även Mondeo ska få samma hybriddrivlina som Fusion i
USA.
Helt ny är laddhybriden ”Fusion
Energi” som i USA ska säljas som ”100 mpg”, vilket omräknat innebär en
bensinförbrukning enligt amerikanskt sätt att mäta på 2,35 l/100 km. Om Ford
lyckas med bränsleklassificeringen som man hoppas innebär det att Fusion Energi
får bättre siffror än både Chevrolet Volt och Toyota Prius Plug-in. Inte heller
här har vi några säkra besked om det blir en europeisk variant.
Måttmässigt blir
nya Mondeo 13 millimeter längre än nuvarande modell, 26 millimeter högre men
faktiskt 35 millimeter smalare. Ford Fusion ska byggas i Mexico och senare även
i bilbyggarstaten Michigan. Fler detaljer om amerikanska Ford Fusion går att
läsa på svenska i Fords pressmeddelande, klicka på länken för att ladda hem som
pdf-dokument.