Opel Mokka – en liten espresso-suv

Namnet Mokka ska föra tankarna till kaffeböner och i så fall måste Opel ha tänkt på espresso. Opel Mokka är nämligen bara 428 centimeter lång och passar precis in i B-segmentet. Tre motoralternativ erbjuds när Mokka kommer till Sverige i slutet på året.
Annons

Opel Mokka – en liten espresso-suv
De som tänker ”komocka” är ute på helt fel håll. Opel Mokka är ett produktnamn som ska föra tankarna till små, smakrika kaffebönor. ”En kompakt suv, full av karaktär” som Opel uttrycker det i sin pressrelease. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Opels modellstrategi liknar flera andra tillverkare och det innebär att man breddar utbudet och täpper till de ”hål” som fortfarande erbjuder öppningar för konkurrerande märken. Det ska finnas en Opelmodell för alla behov och med nya ”Mokka” kan man erbjuda en suv i B-klass, det vill säga bilar mellan 4,1-4,3 meter i längd (”Polo-klass”, om man så vill).

Med en längd på bara 428 centimeter är Opel Mokka en av de minsta suvmodellerna på marknaden, VW Tiguan mäter till exempel in på 443 centimeter och en Audi Q3 är 439 centimeter lång. Fem personer ska sitta både högt och bekvämt, enligt Opel själva, och bagaget rymmer som mest 1.375 liter. Opels cykelhållare ”Flex-Fix” finns som tillval och hållaren dras ut likt en byrålåda ur stötfångaren och har plats för tre cyklar.

Tre motoralternativ erbjuds från början, samtliga med start/stopp-system. Grundmotorn är en 1,6-liters bensinfyra som ger 115 hk, starkaste bensinaren är på 1,4 liter och ger med turbohjälp 140 hk. Dieselalternativet är på 1,7 liter och ger 130 hk samt 300 Nm. De två turbomotorerna finns med antingen sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat. Framhjulsdrift är standard och fyrhjulsdriften finns som tillval.

Opel Mokka – en liten espresso-suv
En hög sittposition gillas av många, men man vill kanske inte tvunget ha en lång och svårmanövrerad suvmodell. Opel Mokka blir ett nytt alternativ i det lilla B-segmentet med en längd på 428 centimeter. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Tekniskt är Opel Mokka baserad på GM:s plattform Gamma II och modellen är ”global”, vilket innebär att en lätt modifierad tvilling ska säljas i USA som Buick Encore. Gamma II plattformen används också till småbilar som Chevrolet Aveo/Sonic. Merparten av utvecklingsarbetet skedde hos Opel i Rüsselsheim.

Utrustningslistan är ovanligt lång för en bil i den här storleksklassen och det finns backkamera, kamera för vingelvarning och krockvarning (Opel Eye) samt igenkänning av vägskyltar. Antisladdsystem och antislir är givetvis standard, liksom bromshjälp för start i backe samt hjälp att köra i nedförsbacke. Opels avancerade stålkastarteknik ”AFL+” går också att välja till, liksom bi-xenon strålkastare.

Opel Mokka börjar levereras i slutet av året men några fler tekniska uppgifter, till exempel om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, finns inte i skrivande stund. Några svenska priser har inte heller meddelats. De som vill läsa mer om bilen kan ladda hem Opels pressrelease om Mokka som pdf-dokument.

Opel Mokka – en liten espresso-suv
I USA ska Opel Mokka säljas som ”Buick Encore”, med vissa smärre förändringar. För de amerikanska kunderna som är vana vid till exempel Lincoln Navigator (5,2 meter) och Cadillac Escalade EXT (5,6 meter) måste Buick Encore framstå som chockerande liten. KLICKA FÖR STÖRRE BILD
Annons
Annons
Rulla till toppen