Audi A6 Allroad quattro – tredje generationen

Nu rullar Audi ut den tredje generationen A6 Allroad quattro, några millimeter längre och bredare än en A6 Avant men 60 millimeter högre. Fyra motoralternativ erbjuds och adaptiv luftfjädring är standard.
Annons

Audi A6 Allroad quattro - tredje generationen
Här är tredje generationen Audi A6 Allroad quattro, baserad på C6-plattformen. Fyra V6:or erbjuds vid lanseringen i vår. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Att Audi skulle erbjuda en ny A6 Allroad quattro var ingen hemlighet. Kanske lite förvånande dock att Audi väljer just detta datum när världspremiärerna samtidigt duggar tätt i Detroit.

Men nu i vår är det alltså dags för den tredje generationen av den Audis ”fritidsklädda skogsmulle” A6 Allroad quattro. När Allroadmodellen kom första gången 1999 – baserad på C5-karossen – var den en udda fågel men Audi lyckades sätta fingret på något som kunderna uppskattade och modellen fick snabbt fick många efterföljare. Inte minst utnyttjade Audi själv möjligheterna att bredda utbudet med ”lillebror” A4 Allroad quattro (sen kan man ju diskutera vilken biltillverkare som var först med ”skogsmullemodellen” men det lämnar vi till er läsare i fältet för kommentarer). Andra generationen A6 Allroad quattro kom 2006, C6-karossen, och nu är det alltså dags för nya C7-plattformen att transformeras till Allroad quattro.

Precis som vanliga A6 Avant C7 drar nya Allroad quattro nytta av viktbesparingarna och Audi hävdar själva att cirka 70 kilos sparats, jämfört med föregångaren C6. Ungefär 20 procent av karossen är i aluminium. På bredden och längden ökar A6 Allroad några millimeter och mäter 494 centimeter samt är 190 centimeter bred.

Men det är förstås på höjden som Allroad quattro ökar jämfört med en Avant och här är skillnaden cirka 60 millimeter. Att vi använder ”cirka” beror förstås på den standardmonterade, adaptiva luftfjädringen som höjer och sänker bilen efter behov. Vid högre hastigheter sänks bilen 15 millimeter för att bli stabilare och vid färd i lägre hastigheter kan man trycka på en knapp och få upp bilen 35 millimeter extra. Vid krypfart går det att trycka en gång till och få upp bilen ytterligare 10 millimeter för att kunna klättra över de elaka stenarna på skogsvägen.

Standard är också 18-tumshjul men det går att välja till såväl 19 som 20 tum i fälgstorlek.

Audi A6 Allroad quattro - tredje generationen
Inredningen erbjuder inga stora överraskningar, jämfört med vanliga A6 Avant. Luftfjädringen är standard på Allroad quattro. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Vid lanseringen i vår erbjuds fyra motoralternativ – alla V6:or och överladdade – en bensin och tre dieslar. 3,0 TFSI använder kompressor och ger 310 hk samt 440 Nm, tillräckligt för 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Förbrukningen anges till 8,9 l/100 km/h.

Men det är förstås dieslarna som de flesta väljer mellan och här är det tre varianter av nya generationen 3,0 V6 TDI med effekt från 204 till 313 hk, vridmoment från 450 till 650 Nm.

Den starkaste dieseln 3,0 V6 TDI biturbo har alltså fler hästar än bensinmotorn och det räcker för 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Snålaste V6-dieseln med 204 hk/450 Nm klarar sig på måttliga 6,1 l/100 km och ger 159 g/km i koldioxidutsläpp. Senare ska Audi erbjuda en så kallad miljödiesel med förbättrad avgasrening.

Biturbo-V6:an får den åttastegade tiptronicautomaten som standard, de tre andra motoralternativen får den sjustegade dubbelkopplingslådan S-tronic. Båda transmissionerna kan växlas manuellt med paddlarna vid ratten. Fyrhjulsdrift, ”quattro” som det heter på Audispråk, är givetvis standard och kopplad till aktiv momentstyrning (”torque vectoring”) som styr greppet till ytterhjulen och vid behov kan bromsa innerhjulen. Sportdifferential till bakaxeln är tillval.

Audi A6 Allroad quattro - tredje generationen
Audi A6 Allroad quattro är 60 millimeter högre än en Avant. I lägre hastigheter går det att öka markfrigången med upp till 45 millimeter, tack vare luftfjädringen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

För oss i Europa är det ingen skillnad i försäljningen av Audi A6 Allroad quattro men modellen återvänder till USA, där A6 Allroad inte sålts sedan 2005. Den ”miljödiesel” som Audi nämner i sin pressrelease för A6 Allroad quattro (klicka för att läsa som pdf-dokument) är sannolikt främst avsedd för de amerikanska kunderna då avgaskraven är strängare i USA.

Inredningen känner vi igen från A6 Avant och här har utrymmena blivit lite bättre jämfört med föregångaren, inte minst på grund av att axelavståndet vuxit till 291 centimeter. MMI är standard på A6 Allroad quattro liksom den avancerade färddatorn som ska hjälpa föraren att köra energisnålt. Kulören är svart på A6 Allroad med speciella mattor och en rostfri skyddsplåt över trösklarna där ”allroad” är ingraverat.

Tillbehörslistan med alla valbara alternativ är förstås lång och den som öppnar plånboken kan välja till ”head-up-display”, mörkerkamera, avancerat ljudsystem från Bang & Olufsen med 15 högtalare samt blåtandsuppkoppling till mobilen som gör att bilen blir en trådlös ”router” där passagerarna kan koppla upp sig mot internet.

Säkerhetssystemen som går att välja till innehåller de förväntade fördelarna med aktiv farthållare med automatisk inbromsning, vingelvarning, ”trötthetsvarning”, med mera. Parkeringsassistansen ger inte bara ljudliga varningar utan kan också – om du kryssar i rätt ruta – hjälpa till att fickparkera bilen helt utan assistans av föraren.

Leveranserna av Audi A6 Allroad quattro börjar i vår och priserna i Tyskland startar vid 54.600 euro. Vi återkommer med svenska priser och leveransstart så fort vi får besked om detta.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen