När BMW lanserade senaste generationen M5 märktes direkt att bilen förbättrats ordentligt på nästan alla plan jämfört med föregångaren E60. Den halvautomatiska SMG-lådan byttes ut mot dubbelkopplingslådan M-DCT, och även om en del M5-entusiaster älskade de stenhårda växlingarna i SMG-varianten är den nya lådan både snabb och bekväm.
Men enligt BMW finns en stor andel köpare som vill ha en vanlig manuell låda i sin M5, och nu bekräftas ryktena: från och med sommaren 2012 finns nya M5 med en 6-växlad manuell låda. Men precis som med förra generationen M5 gäller det bara för den amerikanska marknaden, som ju annars brukar föredra automatlådor. Vi i Europa får hålla tillgodo med den 7-växlade DCT-lådan. Audi gjorde på samma sätt med nya S4 och S5: S-tronic blir standard i Europa medan amerikanska kunder kan välja manuell låda.
Den manuella lådan blir ett kostnadsfritt tillval i USA, och enligt BMW är det unikt i klassen med en helt manuell låda. Utväxlingen har justerats för att erbjuda i princip samma acceleration och bränsleekonomi som i M5 med DCT-låda, men än så länge finns inga tekniska specifikationer tillgängliga.