Den glada ”munnen” på Seat Ibiza försvinner när modellen under våren får sitt ”facelift”. Den breda basen i nederdelen på fronten vänds nedåt och tillsammans med nya strålkastare och lägre grill blir det ett nytt utseende – lite argare, eller hur?
Bakpartiet lämnas nästan helt oförändrat och det är istället inuti bilen som de flesta av övriga förbättringar går att hitta. Den upplevda kvalitetskänslan ska vara uppgraderad, enligt Seat själva, och som ett nytt tillägg finns en flyttbar ”Portable Media System” med pekskärm som ska kombinera navigering, multimedia och handsfree-funktioner. Denna kommer dock senare under 2012.
Seats mångårige chefsdesigner Luc Donckerwolke – som tidigare jobbade hos Lamborghini och gav oss Diablo, Murcielago och Gallardo – har satt sin tydliga prägel på varumärket. Men sedan i somras är Luc Donckerwolke befordrad till chef för ”Advanced Design” i Volkswagen Group, något som många tolkar som ett naturligt steg innan det är dags att ta över efter VW Groups chefsdesigner Walter de Silva när han går i pension om några år.
Ny chefsdesigner hos Seat är spanjoren Alejandro Mesonero-Romanos, som senast jobbade för Renault Samsung Motors men tidigare varit hos VW Group mellan 1995-2001. Exakt hur mycket Alejandro Mesonero-Romanos hunnit dirigera det nya utseendet på Ibiza vet vi inte, men enligt pressreleasen är han nöjd med resultatet:
”Den nya generationens Ibiza passar perfekt i Seats varumärkesidentitet,” säger Alejandro Mesonero-Romanos. Nya Ibiza har en kraftfull och stabil hållning, en dynamisk karaktär som ändå förblir självsäker och raffinerad”.
Internationellt finns sju motoralternativ till Ibiza, allt från den supersnåla E-Ecomotive med 75 hk/180 Nm och ett CO2-utsläpp på 89 g/km (oförändrat). Längst upp i näringskedjan hittar vi 2,0 TDI 143 hk och 1,4 TSI med både kompressor och turbo som ger 150 hk – den senare har DSG-låda som standard och gör 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Nyheten är, som vi nämnde i ingressen, att den pigga TSI-motorn nu även går att få till kombimodellen ST.
Frågan som blir hängande i luften är förstås vad som händer med sportmodellen Ibiza Cupra, får den ett motsvarande ansiktslyft? Seat svarar på detta själva och ber oss att vänta till sommaren – då ska vi få se det nya utseendet.