Äntligen har vi fått första officiella bilderna på Ford B-Max, den lilla familjetransportören som ska utmana modeller som till exempel Opel Meriva. På Genèvesalongen i början på mars blir det självaste koncernchefen himself, Alan Mulally, som introducerar nya Ford B-Max. Bilen är en global modell som ska lanseras över hela världen enligt Alan Mulallys strategi ”One Ford”.
Som ni nog minns erbjöds vi en ganska god inblick i vad som var att vänta med sin ”konceptbil” Ford B-Max i Genève, förra året. Förutom en nedtonad grill och riktiga dörrhandtag är det små skillnader mellan den seriebil vi ser på bilden och konceptbilen från 2011.
Så många detaljer om B-Max får vi ännu så länge inte men den får sannolikt en längd strax över fyra meter, cirka tre decimeter kortare än C-Max. Kombinationen med skjutdörrar bak och avsaknaden av B-stolpe är ännu så länge unikt i det här segmentet, även om förstås Opel Meriva också erbjuder något liknande med sina ”självmordsdörrar”.
Trots det nätta formatet påstår Ford att B-Max ska ge det bästa lastutrymmet i klassen med 397 liter i bagagerumsvolym och hela 1.496 liter med baksätet nedfällt. Detaljer om drivlinor får vi vänta på men bland alternativen kan vi förvänta oss Fords nya, trecylindriga EcoBoost-motor på 1,0 liter samt en eller två mindre dieslar.
”Nya B-MAX kombinerar en spännande och innovativ formgivning med funktioner som man tidigare bara påträffat i större modeller”, säger Stephen Odell, koncernchef för Ford Europa. ”Det är en helt ny modell som uppfyller kraven från alltfler kunder som vill ha ut mer av sina småbilar.”