SsangYong visar ”suv-cabriolet”

På Frankfurtsalongen visade SsangYong konceptbilen XIV-1 och nu är det snart dags för uppföljaren XIV-2, som får premiär i Genève. XIV-2 är ganska lik föregångaren, men nu är det en tredörrars ”suvcabriolet” med skjutbar sufflett.
Annons

SsangYong visar
SsangYong säger att designen på de två konceptbilarna ska ge en föraning om nästa generation Rexton. Men ska den modellen bli mindre? Konceptbilen XIV-2 passar in i B-segmentet med en längd på 417 cm. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Indiska Mahindra har tagit över kontrollen över sydkoreanska SsangYong och de är dessutom aktuella som en av sex-sju budgivare på Saabs konkursbo. Vad kan då Mahindra bidra med, undrar förstås vi, och kan konstatera att man skyndat på de kreativa processerna hos SsangYong.

Förra hösten kunde vi se SsangYong XIV-1 Concept på Frankfurtsalongen och nu är det snart dags för uppföljaren XIV-2, som får sin publika premiär på Genèvesalongen i början på mars. Namnet XIV ska för övrigt utläsas som ”eXciting User Interface Vehicle” och det betyder att konceptet vill visa på ett bättre gränssnitt mellan bil, kommunikationssystem och förare – till det yttre likt designen på en smartphone.

Redan i Frankfurt sa SsangYong att konceptbilen XIV-1 var en föraning om nästa generation Rexton. Kanske är det designen som ska överföras för den nya konceptbilen XIV-2 är betydligt mindre med 417 centimeter i längd, bredden 182 och höjden157 centimeter. Hjulbasen är 260 centimeter. Rexton mäter 472 centimeter i längd med hjulbasen 282 centimeter.

Två skisser är allt vi får från SsangYong så här långt men närmare Genèvesalongen öppning lär det komma mer information. Precis som XIV-1 är XIV-2 byggd för 1,6-liters bensin- och dieselmotorer.

 

SsangYong visar
Taket påminner en del om Fiat 500 Cabriolet. Ger förmodligen en ”öppen känsla”, men är det så praktiskt egentligen? KLICKA FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen