Nya småbilen 208 är ett viktigt steg för Peugeot för att öka lönsamheten. Den är lättare än sin föregångare och därmed snålare, vilket bådar gott, men det är naturligtvis GTI-versionen vi väntar på.
Och här är den! På bilsalongen i Genève visar Peugeot upp konceptversionen av nya 208 GTI, som ska finnas hos svenska återförsäljare mot slutet av året. Under huven finns samma 1,6-litersmotor med turbo som i Peugeot RCZ. Här ger den 200 hästkrafter och 275 Nm.
Kraften skickas genom en 6-växlad manuell låda och 0–100 km/h ska gå på under sju sekunder. Det finns inga uppgifter om dubbelkopplingslådor eller smarta ”torque vectoring”-system. GTI-modellen har 36 millimeter bredare spårvidd än ”vanliga” 208:an.
Designen är relativt diskret och förändringarna mot vanliga 208 är inte stora. Karossen har fått ett bodykit med sidokjolar och sänkt chassi. I grillen finns ett GTI-emblem i borstad aluminium. Bakspoiler, diffusor och röda bromsok bidrar till den GTI-mässiga intrycket.
På insidan är förändringarna mer omfattande: instrument med led-bakgrundsbelysning, sportstolar med halvläderklädsel, Alcantarainlägg på instrumentpanelen, aluminiumpedaler och läderratt med plan undersida.
Officiellt sett är Peugeot 208 GTI fortfarande ett koncept, men den färdiga produktionsbilen lär presenteras redan i år – kanske på Parissalongen i höst.