Aston Martin uppdaterar Vantage

Inte sedan 2008 har Aston Martin gjort en sådan omfattande översyn av sina Vantage-modeller, allt från V8 till Zagato. Förbättrad fjädring, styrning, bromsar och diskreta exteriöra uppgraderingar ingår – liksom en sjustegad robotlåda till V8 Vantage.
Annons

Aston Martin uppdaterar Vantage
Förändringarna som gjorts för Vantage-modellerna gäller både Coupé och Roadster. Störst förbättringar görs på ”instegsmodellen” V8 Vantage, som nu nästan uppgraderas till Vantage S.

Egentligen är det ”instegsmodellen” V8 Vantage som får de flesta uppdateringarna i det som Aston Martin kallar för den största uppdateringen sedan 2008. Och ska vi vara riktigt petiga kan man säga att ”nya” Aston Martin V8 Vantage får nästan allt det som Vantage S hade när den kom sommaren 2011.

Aston Martin V8 Vantage får som standard sexväxlad manuell låda men nyheten är att man nu kan välja till den sjustegade ”Sportshift II” som utvecklats i samarbete med Graziano och Magneti Marelli (tidigare erbjöds sexstegade ”Sportshift”). Robotlådan växlar 20 procent snabbare än den gamla sexstegade och med sju växlar istället för sex kan växlarna placeras tätare.

Även den kvickare styrningen från Vantage S flyttas över till V8 Vantage och däckdimensionen ökar med 10 millimeter. Slutligen begåvas V8 Vantage med samma bromspaket som på Vantage S, vilket innebär 380 millimeters gjutjärnsskivor fram och sexkolvsok. De yttre förändringarna på V8 Vantage är ytterst diskreta och ansluter till Vantage S och N400. Vilket leder oss till gissningen att Aston Martin snart hittar på något nytt för Vantage S för att bättre hålla isär modellerna.

Skillnaden i motoreffekt kvarstår. V8 Vantage har 426 hk/470 Nm i sin V8:a och V8 Vantage S ökar siffrorna till 436 hk/490 Nm. Det som är nytt hos V8 Vantage S är inte lika spännande men Aston Martin bjuder på fler kolfiberdetaljer till inredningen och Garmin-navigationen är numera standard tillsammans med blåtandskoppling till mobilen och farthållare.

Aston Martin V12 Vantage lämnas oförändrad och har som förut 6,0-liters V12:a med 517 hk och 570 Nm. För övrigt samma effekt som specialmodellen Aston Martin V12 Zagato som ska byggas i en strikt begränsad serie på 150 exemplar och inte en enda till. Aston Martin har för övrigt redan sålt en tredjedel av Zagato-upplagan, trots ett pris per bil i Storbritannien på strax under 400.000 pund.

Annons
Annons
Rulla till toppen