De kombitokiga, svenska bilköparna har snart ett nytt alternativ i form av Hyundai i30 Kombi. Nya generationen av femdörrars halvkombi Hyundai i30 presenterades i höstas på Frankfurtsalongen och när Genèvesalongen snart slår upp portarna är det dags att premiärvisa den andra modellvarianten, i30 Kombi.
Som väntat är de två modellerna identiska från B-stolpen och framåt. Men kombimodellen får en annan takprofil, givetvis, och är dessutom utsträckt till 4.485 millimeter i längd – 185 millimeter mer än halvkombin. Det är för övrigt en extra centimeter i längd jämfört med gamla generationen i30 Kombi.
Bagageutrymmet är enligt Hyundai själva ett av de största i C-segmentet (”Golf-klass”) och mäter 528 liter under insynsskyddet och totalt 1.642 liter om man fäller baksätet och lastar till taket.
Motoralternativen blir de samma som hos halvkombin vilket innebär bensinmotorer mellan 100-135 hästkrafter, medan 1,4-litersdieseln ger 90 hk och 1,6-litersdieseln har 130 hk. Sexväxlad manuell låda är standard, sexstegad automat finns som tillval och snart kommer nog också Hyundais dubbelkopplingslåda.
De sista Hyundai i30 Kombi reas ut just nu med 20.000 kronor i rabatt. Men om vi håller oss till det vanliga listpriset börjar i30 Kombi 1,4 på 157.900 kronor och enligt Hyundai ska nya generationen ligga på ungefär samma nivå. I höst kommer de första Hyundai i30 Kombi till Sverige.