Fords koncernchef Alan Mulally var riktigt stolt när han visade upp företagets nya trecylindriga 1,0-litersmotor med turbo och direktinsprutning. Utvecklingen har kostat drygt en miljard kronor.
”Bara för några år sedan skulle ingen ha trott att det är möjligt att ta fram en så här liten och bränsleeffektiv motor som samtidigt ger kraft och körglädje åt en bil i Focus storlek”, säger Stephen Odell, koncernchef för Ford Europa.
Ford Focus blir först ut med den nya trepipen, som kommer i två versioner med antingen 100 eller 125 hästkrafter. Båda har dock samma vridmoment: 170 Nm mellan 1.400 och 4.500 r/min. Alla fakta finns i rutan här nedanför.
Som tillval finns Econetic Technology-paketet, som bland annat innehåller aktiv aerodynamik i fronten, bromskraftåtervinning och växlingsindikator.
Enligt de senaste ryktena klarar 1,0-litersmotorn effekter på upp till 170 hästkrafter – och det låter naturligtvis lovande för märkets kommande ST-modeller…
Två varianter
Kombitillägget är 5.000 kronor.
Effekt | Förbrukning | Koldioxid | Pris |
100 hk | 4,8 l/100 km | 109 gram | 171.400 kr |
125 hk | 5,0 l/100 km | 114 gram | 181.400 kr |