Cadillac har knappast rosat marknaden med försäljningssuccéer de senaste åren, men nu inleder General Motors en omfattande satsning för att få lyxmärket på fötter igen. Det uppger en källa med insyn till affärssajten Bloomberg.
GM har inte kommenterat uppgifterna, men enligt uppgifter till Bloomberg är målet att fördubbla försäljningen till 400.000 sålda bilar, och därmed ta över fjärdeplatsen bland de mest sålda premiumbilarna. Idag återfinns Lexus på fjärde plats med 408.000 sålda bilar.
En viktig del i satsningen är att sänka medelåldern för Cadillacs köpare, som idag är 63 år.
”Vi jobbar på fler Cadillac-modeller nu än någonsin tidigare i märkets historia. Vi diskuterar hela tiden om vilken som är den bästa vägen för att bli en global spelare”, sa Don Butler, vicechef på Cadillacs marknadsavdelning, vid en intervju i Chicago tidigare i februari.
Enligt Bloomberg jobbar Cadillac just nu på en crossover baserad på nya ATS (som ska konkurrera med BMW X3), en ny Escalade och en sedanmodell i storleksklassen ovanför nya XTS.