Provad: BMW M550d xDrive – Herrejössesdieseln

Nisse Svärd har återvänt till sitt kära München för att provköra BMW M550d xDrive. Eller för att tala klarspråk - BMW:s "Herrejössesdiesel". Men han har en invändning mot denna lyxiga sportbil - varför är den inte strippad?
Annons

Provad: BMW M550d xDrive - Herrejössesdieseln
Nisse Svärd har fått sätta klorna i BMW:s nya ”herrejössesdiesel” M550d xDrive. Hela provkörningen läser du i auto motor & sport nummer 7 (i butik 22 mars).

Hej Nisse! Dubbel lycka för dig idag, provkörning av en lyxlimpa i din kära, gamla pluggstad München?
Hej! Ja det känns väldigt bra att få göra en provkörning kring M högkvarteret i Garching. Men det här är faktiskt inte bara en provkörning, det är också startskottet på BMW:s nya projekt – M Performance. Egentligen är premiären på Genèvesalongen nästa vecka, men vi har fått en försmak.

Så vad är M Performance?
Enligt BMW handlar det om en ny typ av vardagssportighet, kanske framför allt för de som tycker att vanliga M är för extrem. Jag tror att BMW har sneglat på Audis S-modeller. Man har tagit upp det galna spåret med M535i, som såldes parallellt med M5 1985-87. Sporttiga tyska bilar är ju inget nytt, det nya är dieselmotorn. Och enligt BMW kommer dessutom xDrive att spela en viktig roll inom M Performance.

Provad: BMW M550d xDrive - Herrejössesdieseln
M550d är 2000-talets M535i. Kan den leva upp till förfaderns aura av vardaglig körglädje?

Har du hunnit köra nån bil än då?
Ja, jag har kört M550d xDrive och första intrycket från körningen är ljudet. Egentligen är jag emot alla typer av fejkade ljud. Precis som i M5 används högtalare för att få fram de vissa sportiga ljud i kupén. MEN… Jag är alltid positiv till att dämpa dieselljud, och just den saken gör det här systemet effekt. Och det är ju bra. Men jag måste slänga in en brasklapp – över 4.000 varv blir ljudet lite väl artificiellt.

Det är ju en diesel, är den snål?
Ja, den klarar miljönormen euro 6, som blir standard 2014. BMW använder ett system de kallar Blue Performance som inte bara sänker koldioxidutsläppet utan även andra giftiga ämnen. Enligt uppgifterna är förbrukningen på M55d xDrive 6,3 l/100 km (koldioxidutsläppet är 165 gram/km), men det låter inte så troligt i normal körning tycker jag. Därför ska jag nu nollställa mätaren och kolla hur mycket den drar – egentligen. Detta kommer jag att redovisa i tidningen (auto motor & sport nr 7).

Något annat?
Ja, jag satt på planet och tittade igenom pressmaterialet. BMW skryter mycket om den omfattande standardutrustningen. Men jag gjorde ett stort kryss över hela listan och skrev ”leichtbau” – alltså lättvikt. 3,0 CSL var den första BMW-ikonen på 70-talet, och där stod L för just ”leichtbau”. Jag hade önskat att sportga M Performance var en strippad och lättad version av befintliga modeller. Att fokus låg på körglädje och INTE på lyx.

Hur den är att köra?
Tyvärr, det kommer jag att skriva om i tidningen. Så den som är nyfiken får läsa i auto motor & sport nr 7.

Men vad kostar den då?
M550d xDrive kostar 753.000 kronor.

Okej Nisse, tack för rapporten.

Annons
Annons
Rulla till toppen