7 smarta tekniker i framtidens Audi

Nästa generation Audimodeller får en hel del ny teknik som fortfarande är på utvecklingsstadiet. Vad sägs om oled-lampor, fjädring som "ser vägen" och MMI-system med multitouch?
Annons

7 smarta tekniker i framtidens Audi
Flera tekniker begår sin premiär i nästa generation A8, som dyker upp 2014 eller 2015.

Aktiviteten hos biltillverkarnas utvecklingsavdelning är febril – det gäller att snabbt få fram smarta lösningar som gör billivet enklare och billigare. Nu visar Audi sju nya tekniker som ännu inte finns i färdigt skick, men som lanseras i nya Audimodeller snarare än du tror. Klicka på bilderna för att se en större version!

7 smarta tekniker i framtidens Audi

1. Trådlös laddning

Att ladda sin elbil utan sladd låter otroligt smidigt – man parkerar helt enkelt bilen på en laddplatta, som sköter resten. Systemet är dyrt att utveckla och därför har både Audi, GM, Nissan och flera andra vänt sig till företaget WiTricity i Boston. Systemet påverkas inte av snö eller is. 

När? Det dröjer mer än ett år innan Audi har en helt eldriven bil på marknaden, och därefter kan det bli aktuellt med trådlös laddning.

7 smarta tekniker i framtidens Audi

2. Automatisk parkeringspilot

Redan nu finns parkeringssystem som själv styr in bilen i rutan genom att sköta ratt och pedaler. Nästa steg är Garage Parking Pilot. 

Föraren ställer bilen vid entrén till ett parkeringshus. Bilens trådlösa nätverksuppkoppling kommunicerar med garagets datorsystem, letar upp en ledig plats och parkerar. När föraren kommer tillbaka begär han fram bilen till entrén via en smartphone-app.

När? För att undvika kollisioner måste bilarna ”prata med varandra”. Det gör att systemet ligger ungefär tio år bort.

7 smarta tekniker i framtidens Audi

3. Oled-teknik

De nya led-strålkastarna är högsta mode i bilbranschen just nu, eftersom de är energieffektiva och går att forma till ett karaktäristiskt utseende. Ersättaren heter oled (organic light emitting diode). De blir mycket tunnare – bara några nanometer tjocka, går att få i miljontals färger och är ännu snålare med strömmen än led-lampor.

När? 2014.

7 smarta tekniker i framtidens Audi

4. Hybridmaterial

Audi var tidigt ute med lättviktsmaterial, bland annat i A2 och andra generationen A8. Men att tillverka en bil helt i aluminium är dyrt, och därför blandas flera lättmetaller i en ”hybridmix”. På så sätt sänks vikten samtidigt som vridstyvheten ökar.

När? 2014 eller 2015.

7 smarta tekniker i framtidens Audi

5. Bort med stålfjädrarna

Att sänka den ofjädrade vikten ger bättre köregenskaper och lägre förbrukning. Därför försvinner stålfjädrarna. Istället används en plast som förstärkts med glasfiber, vilket ger 40 procent lättare fjädrar. 

När? Elbilen Audi R8 e-tron blir först ut 2012. Fler modeller följer 2013.

7 smarta tekniker i framtidens Audi

6. MMI med multitouch

De flesta smarta mobiltelefoner och surfplattor har stöd för multitouch – skärmen förstår mycket mer avancerade gester och rörelser än en vanlig tryckkänslig skärm. Audi A8 var först ut med en ”touchpad”, exempelvis för inmatning av adresser i gps-systemet, och nästa steg blir multitouch.

Syftet är att föraren ska kunna sköta fler funktioner utan att ta blicken från vägen. 

När? Nästa Audi A8, 2015.

7 smarta tekniker i framtidens Audi

7. Fjädring som förutser vägen

Mercedes jobbar just nu på ett system där en kamera monterad i vindrutan filmar vägen 20 meter framför bilen, för att sedan anpassa fjädringssystemet. Audi använder förutom kameran också laser- och radarsignaler.

När? Nästa Audi A8, 2015.

Annons
Annons
Rulla till toppen