Rolls-Royce Phantom Series II – uppgraderad

Även en tidlös modell som Rolls-Royce Phantom kan behöva en uppgradering och nu är det dags. ZF levererar en åttastegad automat och LED-teknik lyser upp vägen. Men de yttre förändringarna på Phantom Series II är små – kan du se dem?

Rolls-Royce Phantom Series II Geneva 2012 facelift

Hur ser man skillnad på Phantom Series II, jämfört med föregångaren? Jo, de runda strålkastarna under huvudstrålkastarna är nu borta och hela ljusbilden skapas med LED-teknik i de rektangulära reflektorerna. Även adaptivt kurvljus skapas med lysdioderna.

Att göra en radikalt annorlunda version av Rolls-Royce Phantom vore förstås tjänstefel. Men trots allt har Phantom rullat oförändrad sedan lanseringen 2003 och nu är det dags för en "uppgradering" som gäller alla fyra modellerna; Phantom med kort och lång hjulbas samt Drophead Coupé och Coupé.

V12-motorn med sin speciella effektmätare på instrumentpanelen är oförändrad och ger 460 hk samt 720 Nm. Men ZF levererar numera en åttastegad automatlåda istället för den gamla med sex växlar och det innebär att förbrukningen sjunkit med cirka tio procent, enligt EU-körcykeln. Rolls-Royce Phantom Series II drar nu 14,8 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 347 g/km.

Rolls-Royce Phantom Series II är fortfarande ingen miljöbil, alltså, men ändå klart bättre än föregångarens 385 g/km. Accelerationen 0-100 km/h – om en gentleman någonsin skulle våga sig på något sådant som att stressa – går numera på 5,9 sekunder.

Rolls-Royce Phantom Series II Geneva 2012 facelift

Den som vill kan beställa en "stjärnhimmel" av lysdioder i sin Phantom Series II. Smakfullt? Tja...

Tittar man lite noggrannare på utsidan så är det små förändringar i fronten och akten på de fyra Phantom-modellerna. Series II innebär däremot att Rolls-Royce inför lysdioder som standardbelysning för både hel- och halvljus samt övriga ljusfunktioner – något som man själva hävdar att man är först i världen med. Huvudstrålkastarna har även LED-lampor som "kurvljus" och de tänds automatiskt vid tillräckligt stora rattrörelser. Ljusbilden förändrar sig också i förhållande till hastigheten, vid lägre fart lyser en större andel av ljuset närmare bilen.

På insidan är det samma överdådiga lyxkänsla som vanligt med golvmattor så tjocka att de nästan når upp till vristerna och ett hantverk som kan få en tårögd. Men även här finns det små uppgraderingar med förbättrat navigationssystem och fler möjligheter för passagerarna att se på film och bli trådlöst uppkopplade. Harman levererar ljudssystemet och precis som förr finns bildskärmen fram gömd bakom den analoga klockan, dock har den vuxit från 6,5 till 8,8 tum. Diskretion som hederssak, som vanligt från Rolls-Royce.

Målgruppen är knappast priskänslig men uppgraderingarna på Phantom Series II innebär att Rolls-Royce höjer priserna med i snitt fem procent, jämfört med föregående modeller. Du som vill veta mer kan läsa Rolls-Royce pressrelease om Phantom Series II genom att klicka på länken och få hem ett pdf-dokument på 25 sidor med alla detaljer.

 

Helt rätt, en tidlös modell ska inte förändras för mycket. Jag gör tummen upp!
208
19