Honda vill bygga snålaste dieseln

När det gäller motorer vill Honda ha ledartröjan och dit vill man nå med en helt ny, 1,6-liters i-DTEC snåldiesel. Med 120 hk i Honda Civic ska motorn inte ge mer än 95 g/km i CO2-utsläpp. Dessutom är dieselmotorn i-DTEC den lättaste av sitt slag.
Annons

Honda vill bygga snålaste dieseln
De nya snålmotorerna från Honda ska samlas under begreppet ”Earth Dreams Technology” och först ut blir Civic med den nya 1,6-liters i-DTEC dieseln på 120 hk och 300 Nm.

Honda har en lång tradition av att bygga fina motorer, något som sträcker sig ända tillbaka till 60-talet. Då var Honda bara en liten japansk motorcykeltillverkare men lyckades ändå skapa en marknadsdominans med högpresterande och samtidigt mycket tillförlitliga fyrtaktsmotorer. Idag är Honda världens största motortillverkare som producerar nästan 20 miljoner enheter varje år, allt från små stationära motorer till marinmotorer och motorer för bilar/motorcyklar.

Men det finns ett område där Honda inte varit lika dominerande: personbilsdieslar. En sådan utmaning framför Hondas ingenjörer är närmast som ett rött skynke för en ilsken tjur och på Genèvesalongen ser vi hur Honda vill hamna i det absoluta toppskiktet – även som tillverkare av dieselmotorer.

Den nya 1,6-liters dieseln kallas för i-DTEC, och det namnet känner vi igen från till exempel Hondas uppgraderade 2,2-liters diesel med 150 hk/350 Nm. Nya 1,6 i-DTEC ger 120 hk (88 kW) vid 4.000 rpm och 300 Nm vid 2.000.

Monterad i senaste generationen Honda Civic ska 1,6 i-DTEC begränsa sitt CO2-utsläpp till 95 g/km. Motorn är mycket lätt, enligt Honda själva en av de lättaste i detta segment.

De nya snålmotorerna ska samlas under begreppet ”Earth Dreams Technology” och 1,6-litersmotorn ska byggas i Hondas fabrik i Swindon, Storbritannien. 1,6 i-DTEC debuterar i nya Civic men vi kan också förvänta oss detta motoralternativ i till exempel City (säljs ej i Sverige) och Jazz. Honda flyttar mer produktion till Europa och både nya Civic och den helt nya CR-V ska produceras här. I Storbritannien lägger Honda till ett extra skift och fördubblar kapaciteten till 180.000 bilar årligen.

 

Honda vill bygga snålaste dieseln
Nya dieseln på 1,6 liter och 120 hästar blir riktigt snål i sin klass. Men ingår start-stopp-teknik i familjen ”Earth Dreams Technology”? Det får vi inte veta ännu.
Annons
Annons
Rulla till toppen