Hyundai i20 och i30 får snål turbomotor

Hyundai lanserade nyligen en 1,6-litersturbo med över 200 hästar för de större modellerna. Nu kommer också en mindre 1,2-litersmotor med direktinsprutning och turboladdning. Den hamnar i både Hyundais och Kias småbilar.
Annons

Hyundai i20 och i30 får snål turbomotor
En av modellerna som får Hyundais nya 1,2-litersturbo är i20, som nyligen ansiktslyfts med märkets designspråk ”Fluidic Sculpture”.

För många mindre bilar är det svårt att räkna hem en dieselmotor eftersom de oftast är betydligt dyrare i inköp än motsvarande bensinmotor. Hyundai har tidigare erbjudit direktinsprutade GDI-motorer utan överladdning, men nu lanseras en helt nyutvecklad 1,2-litersmotor med turbo.

Motorn heter 1.2 T-GDI Kappa och har fyra ventiler per cylinder, men i övrigt finns inga tekniska detaljer. Enligt Hyundai släpper motorn ut ”mindre än 110 gram per kilometer” i i20-modellen. Även nya i30 får ta del av motorn, liksom koncernsyskonet Kia – förmodligen för modellerna Picanto, Rio, Venga och Ceed.

Det dröjer till slutet av året innan motorn finns på marknaden, och då vet vi mer om effekt, vridmoment och förbrukning.

Annons
Annons
Rulla till toppen