På Genévesalongen kan man provsitta den nya generationen Kia Ceed, både femdörrars halvkombi och den förmodade storsäljaren Kia Ceed kombi – eller SW som Kia vill benämna modellen. Missade du vår ”miniduell” mellan Hyundai i30 Kombi och Kia Ceed Station Wagon direkt från mässgolvet i Genève? Klicka på länken för att få en uppdatering från vårt testlag.
Snart har vi alltså två versioner av nya generationen Kia Ceed ute hos handlarna och då väntar vi förstås ivrigt på den tredje – Kia Pro Ceed. Och vi trodde som sagt att vi nu fått en första föraning om Pro Ceed – men vi hade helt fel, vilket vi förstås ska be om ursäkt för. Cecilia Gustafsson, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden AB, berättar på telefon att det blivit ett missförstånd:
”Den bil ni ser på skissen är i själva verket femdörrars Ceed,” säger Cecilia Gustafsson. ”Jag har sett skissen och tror att den kommer från ett designseminarium som hölls i februari. Men skissen har inget att göra med Pro Ceed, och det kan jag säga eftersom jag såg Pro Ceed i december.”
”Som ni förstår kan jag inte berätta något i nuläget om designen på Pro Ceed”, fortsätter Cecilia Gustafsson. ”Mer än att den får Kias grill och en front som anknyter till Ceed – och att den blir riktigt, riktigt tuff. Vi vet också att modellen ska lanseras under 2013, men det är allt vi vet i nuläget. Sverige är ingen stor marknad för tredörrars coupémodeller och vi har därför inte varit med och påverkat modellen alls – vilket vi gjort med Ceed och Ceed Kombi.”
Några faktauppgifter på nya Kia Pro Ceed får vi inte av Kia Motors Sweden AB av den enkla anledningen att man inget vet, ännu. Däremot gissade vi på auto motor & sport rätt när vi skrev att Kia vill ha ungefär samma inriktning som Opel Astra GTC och VW Scirocco, det vill säga en sportigare modell som designmässigt skiljer sig en hel del från sina mera präktiga släktingar. Förhoppningsvis låter Kia utseendet följas av motsvarande prestanda och lyfter över den direktinsprutade 1,6-litersturbon från Hyundai Veloster Turbo. Då kan vi förvänta oss en toppeffekt kring 200 hk.
Gamla generationen av Kia Pro Ceed var en bil som gladde oss designmässigt men inte riktigt lyckades leva upp till den körglädje som vi hoppats på. Klicka på länken för att läsa senaste provkörningen av Kia Pro Ceed med dieselmotor. Förhoppningsvis har Kia lärt sig läxan och bygger en roligare Pro Ceed, något som vi lär få reda på inom närmaste året.