Nya McLaren F1 jagar inte extrem toppfart

2012 blir ett viktigt år för McLaren. Snart lanseras ersättaren till den legendariska F1-modellen – men den här gången ligger inte fokus på extrem toppfart. Istället är det låg vikt och mycket ny teknik som gäller.
Annons

Nya McLaren F1 jagar inte extrem toppfart
McLaren väljer inte att utmana Bugatti Veyrons toppfart – effektivitet och höga kurvhastigheter är viktigare. Ron Dennis säger att MP4-12C redan är ”snabbare än McLaren F1 runt vilken bana som helst”.

Toppfartskriget är över. I alla fall hos brittiska McLaren, som lanserar den moderna efterföljaren till klassiska F1-modellen redan i maj, vid Monaco Grand Prix.

I samband med invigningen av en ny återförsäljare i Sydney avslöjade McLaren-chefen Ron Dennis att nya F1 inte får lika hög toppfart som gamlingen. Däremot lovade han att nya McLaren F1 blir världens mest tekniskt avancerade superbil, som ska utmana Ferrari, Porsche och Lamborghini.

”Vad du måste ha är ett komplett prestandapaket. Du måste både använda teknologier som redan finns tillgängliga, och några som inte ens existerar. Jag kan säga att vår nästa modell har många saker som inte ens existerar i nuläget”, säger Ron Dennis till bilsajten Drive.

Han avslöjar också att tillverkningsvolymen blir låg (”mellan 300 och 500 bilar per år”), och Ron Dennis hoppas att nya F1 blir ”världens mest innovativa och kreativa superbil för sin tid” och ”en väldigt annorlunda bil jämfört med MP4-12C”.

Nya McLaren F1 jagar inte extrem toppfart
McLaren F1 lanserades 1992 och hade en toppfart på 391 km/h. En av de mer kända F1-ägarna är ”Mr Bean”, Rowan Atkinson.

Vad det betyder i klarspråk är svårt att tyda, men vi gissar att det handlar om lättviktstänk och en central kolfiberstruktur som i MP4-12C. Förmodligen väljer McLaren att använda den nuvarande V8-motorn på 3,8 liter med dubbla turbo, kanske i kombination med ett hybridsystem för att förbättra prestandan och sänka förbrukningen. 

Designen blir radikalt annorlunda jämfört med MP4-12C. Enligt Ron Dennis blir den nya superbilen inte lika konventionellt designad – den blir ”mer aggressiv och kommer se helt annorlunda ut”. För att spara vikt slopas också den gamla F1-modellens tresitsiga layout, till förmån för en vanlig tvåsitsig kupé.

Vad tycker du – vad krävs av en modern efterföljare till McLaren F1? Är det låg vikt eller toppfart som gäller?

Annons
Annons
Rulla till toppen