Du är helt och hållet förlåten om du glömt bort Mercedes R-klass. Modellen har definitivt inte gjort mycket väsen av sig i Sverige. Men målgruppen är heller inte svenska radhusfamiljer, utan amerikanska fotbollsmammor och tyska affärsmän.
Jo, du läste rätt. Förutom USA-kunderna försökte Mercedes också locka stressade företagsledare genom att förse R-klassen med måttot ”Din egen personliga businessjet”.
Så varför gillar vi R-klassen? Svaret är enkelt: den uppfyller två av grundkraven för en riktigt intressant bil. Den är udda, och i grund och botten handlar det dessutom om en bra bil. Visst, R-klassen är stor och klumpig att ratta i stadstrafik, och ingen kan beskylla den för att ha särskilt alerta köregenskaper. Men den är otroligt bekväm på långfärd och baksätespassagerarna har oceaner av utrymmen i långversionen. Sedan är det ju alltid ett plus att inte grannen kör en exakt likadan bil…
Nu upphör alltså försäljningen av R-klassen i USA. Förra året såldes bara 2.385 exemplar (samma siffra för ML-klassen är 36.835), en minskning på 19 procent jämfört med 2010. Men tillverkningen fortsätter för att förse Kanada, Mexiko och Kina med nya bilar, där efterfrågan fortfarande inte minskar. Mercedes talesperson Christian Bokich säger till sajten Motoramic att suv-trion M-klass, GL och GLK har tagit över R-klassförsäljningen.
Sista ordet är ännu inte sagt, och tillverkningen i Tuscaloosa, Alabama fortsätter till 2015, lagom till modellens tioårsjubileum. Vad som händer därefter är ännu inte känt – kanske kan vi hoppas på en ny R-klass, baserad på tredje generationen ML?