Läs också…
I sommar börjar de första exemplaren av Subaru BRZ rulla i Sverige. Låg tyngdpunkt och högvarig motor gav pluspoäng när Gustaf Sjöholm provkörde, men Subaru har fått en del kritik för att sugmotorn behöver mer effekt. ”Vill man ha ut det bästa av BRZ tvingas man jobba hårt med växellådan och ständigt hålla motorn strax under varvstopp”, skrev Fredrik Huldt i sin provkörning av Subaru BRZ.
Nu jobbar Subaru på en starkare version, som kommer snabba upp 0–100-tiden rejält från BRZ-modellens nuvarande sju sekunder.
”Låt mig säga så här: vi kommer absolut att uppfylla kundernas önskemål. Vi jobbar redan på en snabbare version”, säger Subarus marknadschef Atoshi Atake till Auto Express.
Däremot verkar det inte handla om en STI-version av Subaru BRZ. Det skulle innebära överladdning i form av turbo – och det är inte aktuellt för BRZ.
”Vi vill hålla turboladdning separat. Det är till för modeller som WRX STI”, säger Atoshi Atake.