Så funkar den: Volvo V60 Plug-In Hybrid

I vår bygger Volvo en förserie av V60 Plug-In Hybrid och efter semestern startar produktionen på allvar. De som funderar på en dieselhybrid kan nu studera Volvos nya filmer om V60 Plug-In Hybrid – gjorda med glimten i ögat.
Annons


De som surfat runt på YouTube har nog stött på begreppet ”unboxing”. Det är som regel vanliga konsumenter som ställer upp videokameran och berättar om sina intryck när de packar upp en produkt ur sin kartong.

Volvo har nu gjort en serie filmer på samma tema, med den lilla skillnaden att de ”packar upp” en V60 Plug-In Hybrid. Och Volvo går grundligt tillväga, de plockar isär hela bilen och går igenom varje detalj i uppbyggnaden.

Nu är ju Volvo V60 Plug-In Hybrid ingen liten elektronisk mojäng utan ett djärvt steg att bana ny väg där man erbjuder både elbil, hybrid, fyrhjulsdrift, lång räckvidd och prestanda i en och samma bil.


Föraren i Volvo V60 Plug-In Hybrid kan välja mellan tre körlägen:

Pure – enbart eldrift i största möjliga mån. Skulle det behövas acceleration utöver vad 70 hk från elmotorn kan ge startas dieselmotorn automatiskt. Men med måttliga gaspådrag ska körsträckan bli upp mot 50 kilometer, exakt hur långt beror givetvis på yttre förhållande.

Hybrid – är utgångläget vid start och här kombineras eldriften och dieselmotorn. Mätt med körcykeln för laddhybrider (EU Combined) ger det en förbrukning på 1,9 l/100 km och CO2-utsläppet anges då till endast 49 g/km.

Power – här kombineras de två motorerna till maximala prestanda, vilket innebär en 0-100 km/h sprint på 6,9 sekunder. Elmotorns snabba reaktion och tidiga vridmomenttopp hjälper dieseln i startögonblicket, dessutom har ju bilen drivning på alla fyra hjulen.



Om du inte känner faktabehovet stillat ännu kan du läsa mer om Volvo V60 Plug-In Hybrid kan du läsa genom att klicka på den här länken, där finns en provkörningsrapport.

Annons
Annons
Rulla till toppen