Huggormen är tillbaka – nya Dodge SRT Viper

Glöm Chrysler och glöm Dodge. Nu visas helt nya Viper upp under märket SRT – Street and Racing Technology. Bilen är 45 kilo lättare än föregångaren och det bästa är att V10-motorn är kvar. Nu ger den 640 hästkrafter och 813 Nm! 58 bilder och fyra filmer finns här.
Annons

Huggormen är tillbaka - nya Dodge SRT Viper
Hela utvecklingen har tagit drygt två år. Tillverkningen sker för hand i Detroit. Vikt/effekt-förhållandet är 2,2 kilo per hästkraft – i samma nivå som Bugatti Veyron och Ferrari F12. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Ormen är tillbaka! Med de orden visar Chryslergruppen stolt upp nya Viper på bilsalongen i New York. Efter flera smygvisningar vet vi nu äntligen exakt hur nya Vipern ser ut.

Först och främst har bilen bytt namn till SRT Viper. Bokstäverna står för Street and Racing Technology och är Chrysler- och Dodgemotsvarigheten till BMW M och Mercedes AMG.

Designen skickar vissa signaler till första generationen Viper, men det känns trots allt som en helt ny bil. Hela bilen är låg och bred, precis som en Viper ska vara.

Downsizing är än så länge ett okänt ord i SRT-världen. Under huven finns en uppdaterad variant av V10-motorn (utan överladdning) från förra Viper. Nu är den 8,4 liter stor och har 640 hästkrafter och 813 Nm – vilket gör motorn till världens vridstarkaste motor utan överladdning, enligt Chrysler.

Pirellidäcken är speciellt framtagna för SRT Viper och mäter 295 millimeter fram och 355 bak. Chassit är 50 procent styvare än i föregångaren. Någon dubbelkopplingslåda är det inte tal om – istället erbjuds en 6-växlad manuell låda med shortshifter.

Bland de nya funktionerna finns launch control och antisladdsystem. Dessutom är detta tidernas lättaste Viper. Den tappar drygt 45 kilo mot föregångaren.

Huggormen är tillbaka - nya Dodge SRT Viper
Logotypen har designats om och märket i fronten är bakgrundsbelyst!

Precis som andra tillverkare har Chrysler insett att kunderna vill personalisera sin Viper. Därför erbjuds både exteriören och interiören i en mängd färger med speciella materialval.

Interiören beskrivs som ”executive performance driver’s office” och på bilderna ser kvalitetskänslan ut att ha höjts med ett par steg jämfört med föregångaren. De digitala instrumenten hämtas från Dodge Dart – men de uppdateras för att passa in i Viper-interiören.

En annan nyhet är att SRT Viper dyker upp i två varianter. Grundmodellen erbjuder en ”perfekt blandning mellan extrem prestanda och känsla för vad som ligger i Viperns ikoniska DNA”. GTS-modellen är mer komfortinriktad och får påkostad interiör med Harman Kardon-stereo och Uconnect Media Center med 8,4-tumsskärm samt aktiv fjädring.

Fler detaljer, bilder och filmer lär dyka upp senare – så håll ögonen öppna! För alla nyfikna som inte kan få nog av SRT Viper finns sex pressmeddelanden med alla detaljer längre ned på sidan. Bilen finns också att beskåda i bilspelet Forza, och SRT ska dessutom tävla i amerikanska Le Mans-serien 2012 med två bilar.




Alla fakta i sex pressreleaser

Chrysler har verkligen inte varit snåla med informationen kring nya Dodge SRT Viper och vi har hittills hittat inte mindre än sex (6) pressreleaser. Ni som vill lära er allt om Dodge SRT Viper klickar på länkarna i listan nedan och laddar hem respektive ämne som pdf-dokument.
Dodge SRT Viper 2013 Returns. Här ges en allmän översikt av modellen.
Dodge SRT Viper Powertrain. Genomgång av förändringarna på V10-motorn som nu är både lättare och starkare med 640 hk.
Dodge SRT Viper Exterior Design. Genomgång av Ralph Gilles omarbetade design på Vipern.
Dodge SRT Viper Interior Design. Detaljerad information om den nya inredningen med förhöjd kvalitetskänsla.
Dodge SRT Viper Braking, ride and handling. Chassit har blivit lättare men det är bara en av flera förbättringar.
Dodge SRT Viper Return to ALMS. Naturligtvis ska Chrysler tävla inom motorsporten med nya Viper – tillbaka till American Le Mans Series.

Annons
Annons
Rulla till toppen