Samarbetet mellan Toyota och Subaru mynnade ut i sportbilsmodellerna GT 86 och BRZ. Ett på alla sätt lyckat samarbete som nu rullar ut till bilhandlarna och sina första ägare.
Kanske Fiat och Mazda inspirerats men det är i så fall något som de inte deklarerar officiellt. Däremot står det idag, 23 maj, klart att Fiat Group och Mazda Motor Corporation ska samarbeta kring en ny sportbilsmodell, baserad på den nuvarande MX-5 Miata. De två företagen har skrivit under ett så kallat ”Memorandum of Understanding” (avsiktsförklaring) där man ska utveckla två bakhjulsdrivna, lätta sportbilsmodeller med varsin design.
Fiat väljer att sälja bilen med Alfa Romeos varumärke och lanseringen i Europa och Nordamerika ska börja 2015. Mazda nämner inget releasedatum, vilket kanske är en indikation på att den nya MX-5 Miata kommer ut tidigare. Tredje generationen Miata lanserades 2005 och ersättaren bör inte vara allt för långt bort.
De två får förutom en tydlig design som förknippas med varumärket också en egentillverkad drivlina – alltså olika motoralternativ. Båda versionerna av sportbilen ska tillverkas i Mazdas fabrik i Hiroshima, Japan.
Både Mazdas vd Takashi Yamanouchi och Fiatkoncernens chef Sergio Marchionne har vid tidigare tillfällen sagt att de söker nya allianser. Marchionne har fört samtal med Suzuki efter att deras samarbete med Volkswagen havererade. Mazda har haft friare att välja nya partner efter att Ford började avveckla sitt ägande 2008 och det samarbetet därmed minskade rejält, efter nära tre decenniers partnerskap.
Om det nya projektet med en gemensam plattform leder till något mer mellan Mazda och Fiat Group har inte framkommit. Det återstår också att se vad som händer med konceptbilen Alfa Romeo 4C, med mittmotor och lättviktsteknik. Ska vi betrakta Alfa 4C som nedlagd – eller finns det utrymme för två små sportbilar samtidigt?