BMW 7-serie får ett lyft – och bättre komfort

Luftfjädring bak blir standard på BMW 7-serien när det är dags för ansiktslyft. BMW:s starkaste diesel med trippelturbo och 381 hk/740 Nm tillkommer, liksom en hybridversion. Motorerna uppgraderas och även utseendet förändras något – blev det bättre, tycker ni?
Annons


BMW uppgraderar sin lyxiga 7-serie nu när det är dags för ”facelift”, halvvägs in i produktcykeln. Det märks inte minst på att flera komponenter blir standard istället för tillval. Åttastegad automat är numera standard på alla motoralternativ, liksom självjusterande luftfjädring bak, huvudstrålkastare med LED-teknik, förbättrad bildskärm, Eco Pro körprogram, och mera påkostad inredning.

BMW: flaggskepp 7-serien var påkostad och lyxig redan från början, men nu har ingenjörerna i München alltså försökt öka på upplevelserna ytterligare. När vi testade BMW 740d mot Audi mot Audi A8 4,2 TDI quattro 2010 (klicka på länken för att läsa testet) var vi inte helt nöjda med chassit och här har ingenjörerna jobbat en hel del. Hjulupphängningen bak är omarbetad med nya bussningar, hårdare dämpare och luftfjädringen är som sagt standard. Syftet har både varit att öka komforten, minska vibrationerna men ändå skärpa till körupplevelsen – vilket återstår att kontrollera vid första tillfälle för provkörning.

De prestandaorienterade kan nu glädjas över att världens kraftfullaste, raka sexcylindriga dieselmotor nu finns som nytt alternativ till 7-serien: 750d xDrive. Med hjälp av tre turboaggregat byggs kraften upp linjärt över ett mycket brett varvtalsregister i 3,0-liters dieseln och från 2.000 rpm finns maxvridet 740 Nm tillgängligt. Toppeffekten anges till 381 hk, 280 kW. Tillräckligt för 0-100 km/h på 4,9 sekunder, trots det ska förbrukningen enligt EU-cykeln begränsa sig till 6,4 l/100 km (CO2: 169 g/km) samtidigt som motorn klarar den stränga EU6-normen för avgasutsläpp.

 

Från vårt begagnattest av BMW 7-serie (klicka för att läsa det) vet vi att ägarna totalt sett är lika nöjda med den här modellen som huvudkonkurrenten Mercedes S-klass, men det räcker förstås inte att vara nöjd.

Den viktiga marknaden i Kalifornien kräver allt fler hybridmodeller och dessa kommande lagkrav möter man med BMW ActiveHybrid 7. BMW beskriver modellen som ”andra generationen ActiveHybrid” och turbosexan på 3,0 liter ger 320 hk samtidigt som elmotorn bygger på med ytterligare 55 hk. Den sammanlagda effekten på BMW ActiveHybrid 7 anges till 354 hk (260 kW) och 500 Nm, tillräckligt för 0-100 km/h på 5,7 sekunder. BMW jämför själva med 740i (V8) och hybridmodellen har 14 procent lägre förbrukning (6,8 l/100 km, 158 g/km).

Alla modeller (med undantag av V12-modellen 760i) kan dock spara droppar genom att BMW ”Driving Experience Control” har ”Eco Pro mode” som standard. Körupplevelsen kan finjusteras av föraren men nu går det även att få hjälp att köra snålt genom att välja Eco Pro – vilket kan sänka förbrukningen med upp till 20 procent, enligt BMW. Övriga körprogram är Comfort, Sport och Sport+. De som väljer aktivt styrservo får också ett extra bekvämt körprogram, ”Comfort+”, som sägs speciellt gynna baksätespassagerarna.

Förutom att återfå en del av bromsenergin genom att ladda batteriet har BMW byggt in flera nya funktioner. Den åttastegade automatlådan är som sagt standard och den kan nu ”frirulla” (minns gamla Saab tvåtakt) mellan 50-160 km/h. Med denna möjlighet aktiverad hävdar BMW att man kan spara så mycket som fem procent bränsle genom att undvika motorbroms.

BMW 7-serie får ett lyft – och bättre komfort
Inga stora skillnader på utsidan. Lite mer krom i front och akter. De riktigt skarpögda noterar att kromribborna i njurarna blivit färre.

Utseendemässigt är det relativt små förändringar på ”ansiktslyftet” av BMW 7-serie. Den skarpögde noterar till exempel att njurarna i grillen har färre kromribbor, nio istället för tolv. Lite mer krom i fronten och en horisontell kromlist bak tillhör också nyheterna, liksom givetvis LED-strålkastarna.

Interiört har BMW byggt på med högre kvalité och fler alternativ. Bullerdämpningen sägs vara bättre och det finns fler tillval för de som vill ha multimediaupplevelser i baksätet.

De som sitter fram behöver inte heller vara lottlösa, speciellt inte om man kryssar i alternativet för den nya och 1.200 watt starka ljudanläggningen från danska Bang & Olufsen med 16 högtalare. Den utmärks bland annat av en upplyst centerhögtalare som höjs upp från instrumentbrädan.

BMW:s fyrhjulsdrift, xDrive, erbjuds i fyra dieselmodeller: 730d xDrive, 740d xDrive, 750d xDrive (trippelturbo) samt den förlängda 750Ld xDrive. Till dessa kommer bensinmodellerna 750i xDrive och 750Li xDrive med 4,4-liters V8:a på 450 hk/650 Nm. Noterbart är att de som väljer xDrive ”slipper” det annars standardmonterade elektriska styrservot EPS.

Alla specifikationer, mått, effektuppgifter, förbrukning och detaljerade beskrivningar av varje modell går att läsa i BMW:s pressrelease för nya 7-serien (på engelska), klicka på länken för att ladda hem som pdf-dokument. Missa heller inte vårt stora bildalbum nedan med 70 högupplösta foton på nya 7-serien.

Annons
Annons
Rulla till toppen