Skoda Rapid officiell – kommer i höst

Konceptbilen MissionL blir verklighet och här är de första bilderna på Skoda Rapid, den serieklara modellen. Sju motoralternativ ska erbjudas och kanske en av dem klarar även de nya miljöbilsreglerna.
Annons

Skoda Rapid officiell – kommer i höst
Skoda Octavia har vuxit iväg och nu klämmer man in nya Rapid i utrymmet som finns ner till Fabia. Rapid har Skodas nya ”ansikte” och det kommer vi att se på fler modeller framöver.

Skodas modeller har blivit populära på flera marknader, inte minst för att de erbjuder generösa utrymmen och VW:s teknik – till ett förhållandevis lågt pris. Men det finns ett litet hål i Skodas program, mellan Octavia (som nästan vuxit in i D-segmentet) och Fabia (B-segment), som man i höst tänker täppa till med den helt nya modellen Rapid, 448 centimeter lång och 177 bred. Som synes mycket lik Skoda MissionL som var en ”konceptbil”.

Modellnamnet Rapid är förmodligen inte helt obekant och de som ”googlar” får inte bara upp Aston Martins bil Rapide utan även den Skodamodell som gjordes 1984-1990, som ersättare till 130-serien. Sedan förra hösten bygger också Skoda en ”billigbil” i Indien för den indiska marknaden med namnet Rapid (se bilden nedan), nästan identisk med den VW Vento som byggs i samma fabrik.

Den europeiska Skoda Rapid är dock en annan historia (även om de designmässiga likheterna är många) och sägs vila på en utsträckt Polo-plattform. Sju motoralternativ (fem bensin, två dieslar) ska erbjudas när Skoda Rapid lanseras i höst och den snålaste, ”GreenLine” väntas få ett CO2-utsläpp under 90 g/km. Det skulle kanske kvala in Skoda Rapid som miljöbil även i Sverige (vi behöver tjänstevikt och exakt CO2-utsläpp för att veta säkert), om de tuffare miljöbilsreglerna röstas igenom av riksdagen. Femväxlad manuell låda ska vara standard men även sjustegad DSG-låda går att välja till.

Skoda Rapid officiell – kommer i höst
Skoda är ännu så länge rätt förtegna kring den nya Rapide. Mer information blir det på Parissalongen. Kanske vi kan hoppas på en Rapid RS också?

Karosstypen på nya Skoda Rapid har av vissa media angetts till att vara ”sedan”, det vill säga med en baklucka som är ledad i nederkant på bakrutan. Men våra tjeckiska kollegor påstår att även Rapid är en halvkombi, precis som Octavia. Videofilmen nedan visar en del av bagageutrymmet men det är svårt att göra någon säker bestämning mellan halvkombi och sedan.

Axelavståndet är rejält utsträckt till 2,6 meter på Skoda Rapid, vilket borde innebära bra benutrymme både fram och bak. Även bagagevolymen sägs vara rejält tilltagen och Skoda utlovar en volym på 517 liter. Det är klart bättre än flertalet modeller i ”Golfklass” (C-segmentet brukar ligga kring 350 liter) och även över Opel Astra Sedan (466 centimeter längd, bagagevolym 460 liter), en förmodad konkurrent i Östeuropa.

Förutom utrymmen och bagagevolym lär även priset på Skoda Rapid bli ett försäljningsargument. Men några exakta siffror har vi inte ännu, även om förhoppningen är att Skoda levererar fler sådana på Parissalongen när Rapid visas publikt för första gången. Och om det är någon som tycker sig känna igen Skoda Rapid så är nya Seat Toledo en ”systermodell” (kommer nästa år) och de ska tillverkas i samma fabrik.

Skoda Rapid officiell – kommer i höst
Väldigt lik i designspråket, men den indiska Skoda Rapid du ser på bilden här är inte identisk med den Rapid som lanseras nu.
Annons
Annons
Rulla till toppen