På den svenska marknaden, som är Volvo PV:s näst största, minskade försäljningen med tolv procent under juni månad jämfört med samma period förra året, enligt Dagens Industri. Det kan jämföras med hela bilmarknaden, som minskade med sju procent.
Även i USA går försäljningen trögt. Hela bilmarknaden ökade 22 procent jämfört med juni månad förra året medan Volvo backade 4,6 procent.
Det innebär att Volvos försäljning minskar på de två viktigaste marknaderna. Samtidigt storsatsar Volvo i Kina och anställer över 1.000 personer över hela världen.
Tappet på den svenska marknaden förklarar Volvo PV:s talesperson med att S40 och V50 nyligen slutat tillverkas. Ersättaren V40 anländer först i höst. I USA är det istället konkurrenternas rabatter som drar ned Volvos försäljning.
”Anledningen till att vi inte går lika bra som marknaden är att vi fokuserar på att tjäna pengar på bilarna vi säljer. Vi deltar inte i det rabattrally som pågår i USA”, säger Per Åke Fröberg till Dagens industri.