De Tomaso i ny konkurshärva

Den italienska sportbilstillverkaren har i dagarna lämnat in sin andra konkursansökan sedan 2004. Trots långtgående planer på både crossover-sedan och sportbil är nu kassan tom och framtiden oviss. Vi bjuder på stort bildgalleri med klassiska modeller.
Annons

De Tomaso i ny konkurshärva
Klassiska De Tomaso Pantera ser tyvärr inte ut att få en modern uppföljare. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Affärsmannen Gianmario Rossignolo köpte rättigheterna till namnet De Tomaso 2009 sedan tillverkning legat i träda sedan 2005. Tillsammans med sin familj drog Rossignolo upp riktlinjerna för det nya De Tomaso. Målet med satsningen var att komma upp i en produktionsvolym på 8.000 bilar per år. Konceptbilen Deauville (även kallad SLS och SLC), en slags crossover-sedan, visades vid förra årets Genévesalong men fick ett relativt svalt mottagande. Det har även florerat rykten om en ersättare till den klassiska modellen Pantera.

I början av året ryktades om att Rossignolo vara på väg att sälja det klassiska sportbilsmärket till den kinesiska investeringsgruppen Hotyork. Den affären gick sedermera i stöpet, och efter att De Tomaso varken betalat leverantörer eller anställda på flera månader begär man nu sig själva i konkurs. En konkurs som är den andra på mindre än tio år.

Företaget grundades av argentinaren Alejandro de Tomaso (italienska farföräldrar) 1959 och hade sin glansperiod under 60- och 70-talen. Man tog över Maserati från Citroën 1976 men fick det allt svårare ekonomiskt. Alejandro de Tomaso gick bort 2003 och företaget försattes i konkurs 2004 – även om det faktiskt tillverkades bilar ända fram till 2005.

Se kavalkaden av De Tomasos klassiska modeller bildgalleriet nedan. Vilken modell skulle du helst vilja ha på garageuppfarten, och varför just den?

Annons
Annons
Rulla till toppen