Audi öppnar showroom – utan bilar

Audi har öppnat ett nytt digitalt showroom i London. Besökarna kan se bilarna på skärmar – men att provköra verkar inte vara lika enkelt. Smart eller bara korkat?



Biltillverkarna försöker hela tiden ta fram nya idéer för att sälja bilar. Att öppna ett fashionabelt showroom på en attraktiv adress har gjorts förut. Men nu går Audi ett steg längre – och tar nästan helt bort bilarna.

Audi City blir ett digitalt showroom där besökarna kan konfigurera sin dröm-Audi på storbildsskärmar. Hela modellprogrammet finns representerat virtuellt med färger, fälgar och tillval. 

"Audi City kombinerar det bästa av två världar: digital produktpresentation och personlig kontakt med återförsäljaren. Audi City erbjuder ny frihet för skräddarsydda tjänster och en ännu mer individuell kontakt med kunden", säger Peter Schwarzbauer, styrelseledamot på Audi.

Först ut är London där Audi öppnat ett nytt City-showroom vid Piccadilly Circus. Mer än 20 Audi City ska öppna till 2015. Om det går att provköra bilarna, eller ens provsitta, framgår inte av Audis pressmeddelande – men en snabbtitt i galleriet nedan avslöjar att i alla fall en bil får plats i lokalen.
  

Ett digitalt showroom tycker jag låter som en bra idé!
34
89