Honda CR-V blir extra snål i Europa

Den nya generationen Honda CR-V börjar säljas i höst och för Europa kommer ett nytt snålalternativ med 1,6-liters diesel som bara släpper ut 99 g/km CO2. Kupén har vuxit, trots nästan identiska yttermått.
Annons

Honda CR-V blir extra snål i Europa
Europeiska Honda CR-V ändrar sig inte så mycket på utsidan, jämfört med den amerikanska versionen som redan sålts i ett halvår. Men under skalet har det hänt en hel del, bland annat har bullerdämpningen förbättrats.

”Nya Honda CR-V, har vi inte sett den förut?” Jodå, ni läsare som tycker er känna igen nya CR-V har helt rätt. Honda presenterade den fjärde generationen CR-V som ”konceptbil” redan förra sommaren och några månader senare visades den seriefärdiga modellen i USA.

Vår testchef Mikael Johnsson var på plats i Los Angeles och kunde då förmedla sina intryck av nya Honda CR-V (klicka för att läsa mer). Försäljningen av den amerikanska CR-V drog igång redan i december och nu startar produktionen av den europeiska CR-V i Hondas fabrik i Swindon, Storbritannien.

Som väntat är det bara smärre detaljer som skiljer de två versionerna exteriört, men här i Europa har vi förstås dieselalternativ. Snålast av dessa blir en helt ny 1,6-liters i-DTEC diesel som bara ska släppa ut 99 g/km med framhjulsdrift (sannolikt en variant av den motor som finns i Honda Civic med 120 hk och 300 Nm). Snåldieseln får vi dock vänta på tills sommaren 2013.

Vid lanseringen i Europa erbjuds två motorer, 2,0 i-VTEC med 155 hk/192 Nm och ett CO2-utsläpp på 174 g/km (tidigare 150 hk/190 Nm, 195 g/km). Även dieselmotorn på 2,2 liter, i-DTEC, har förbättrats med ett lägre koldioxidutsläpp: 153 g/km (tidigare 171 g/km) utan att effekten försämrats (150 hk och 350 Nm).

Honda CR-V blir extra snål i Europa
Instrumenteringen har gjorts modernare och det finns en funktion för att köra extra snålt, ”Eco Assist System”, som hjälper föraren.

För att förbättra bränsleekonomin har Honda jobbat på flera områden. Helt nytt för CR-V är att den även ska erbjudas med enbart framhjulsdrift och då sjunker CO2-utsläppen till 170 g/km (i-VTEC). Någon tvåhjulsdriven version av 2,2 i-DTEC kommer inte, dieselvännerna som kan avstå fyrhjulsdrift i sin CR-V får vänta på 1,6-liters dieseln nästa år. Start/stopp-funktion är standard på de manuella transmissionerna.

De som vill spara på dropparna får aktiv hjälp av ”ECON” och ”Eco Assist System”. Den förstnämnda minskar trottelresponsen och sänker luftkonditioneringen till ett minimum. Med ”Eco Assist System” får föraren till Honda CR-V hjälp via instrumenten att köra maximalt snålt.

Invändigt har Honda stuvat om CR-V. Taklinjen har sänkts 30 millimeter men samtidigt har baksätet flyttats ner med 38 millimeter. Även framstolarna har flyttats ner, dock bara med 10 millimeter. Bagageutrymmet har vuxit till 569 liter, respektive 1.669 liter med baksätet nedfällt. Baksätet har för övrigt förbättrats med enklare handgrepp för att lätt kunna fällas ner.

Ljuddämpningen har förbättrats avsevärt och Honda hävdar själva att nya CR-V är 3 dB tystare än sin föregångare. Andra nyheter är en mera exklusiv kvalité på materialen samt stolsryggar som ska förhindra pisksnärtskador vid påkörning bakifrån.

Honda CR-V lanserades 1995 och har blivit en formidabel försäljningssuccé med över fem miljoner bilar, fördelat på 160 länder. Försäljningen i Europa startade 1997 och året därpå började produktionen av Honda CR-V i Swindon.

Annons
Annons
Rulla till toppen