Läsarna berättar om bilinbrotten

I samband med auto motor & sports granskning av bilinbrott och bilstölder fick ni läsare möjlighet att berätta om era erfarenheter. Flera har haft problem med inbrott i Volkswagen Passat.

Den här var tjänstebilsvalet nummer ett i slutet av 1990-talet. Men Volkswagen Passat hade problem med låsen.

Den här var tjänstebilsvalet nummer ett i slutet av 1990-talet. Men Volkswagen Passat hade problem med låsen. "Vi har varit i kontakt med fabriken i Tyskland. Där jobbar man hårt för att få fram nya och bättre lås", sa Owe Johansson på VW-importören till Aftonbladet.

Många läsare har råkat ut för flera inbrott i samma bil. Stefan Rutberg hade en Volvo 265 på 1980-talet, och fick stereon stulen av en tjuv som sedan låste bilen efter sig. 

"På samma bil ertappade jag två ynglingar när dom var på väg in i bilen. Ynglingarna drog kniv och jag backade", skriver han.

Stefan Rutberg är också en av många som haft inbrottsproblem med förrförra generationen Volkswagen Passat (generation B5, 1996–2005). 

"Jag hade en Passat V6 -99 för vilken jag tappade räkningen på antalet inbrott. Blev själv expert på att byta låscylinder. Pluggade högerdörren för att styra tjuven till förardörren och på så sätt direkt veta när bilen var bruten. Ur Passaten stals solglasögon och parkeringspengar men mest ingenting då det inte fanns något att stjäla i bilen. Men det visste ju inte tjuven innan han/hon tittat efter, och jag fick byta låscylinder igen. Orginallarmet på den bilen var ett skämt."

Det här problemet uppmärksammades bland annat i Aftonbladet, som skrev att "i en Volkswagen Passat med så kallad komfortöppning räcker det med ett lätt mejseltryck på låscylindern – och sedan hålla kvar två sekunder. Då är både dörren och alla fönster öppna och larmet avaktiverat".

I auto motor & sports webbfråga uppger två av tre att de råkat ut för bilinbrott, bilstöld eller båda.

I auto motor & sports webbfråga uppger två av tre att de råkat ut för bilinbrott, bilstöld eller båda.

Komfortöppningen gör att alla fönster hissas ned om bilägaren håller inne öppningsknappen på fjärrkontrollen. På samma sätt hissas alla rutor upp när låsningsknappen hålls in. Vissa larmsystem kopplar ur funktionen, och om bilen öppnas med skruvmejsel kan komfortöppningen aktiveras – och rutorna hissas ned. 

Det, i kombination med det tveksamma originallåset, gjorde att Volkswagen Passat hamnade långt ned på Stöldskyddsföreningens lista över stöldsäkra bilar. Föreningen mätte hur lång tid som behövdes för att ta sig in i bilen. Passat hamnade på plats 30 av 36 med 12 sekunder. Bäst var Volvo S80 och Saab 9-5 som både stod emot över två minuters inbrottsförsök. Sämst var Hyundai Accent och Mitsubishi Carisma med fyra sekunder.

De flesta läsare som skickat in berättelser har råkat ut för bilinbrott på gamla bilar utan startspärr. En av dem är Mikael, som fick sin Volvo PV Sport -64 stulen.

"Polisanmäler förstås och tar kontakt med mitt försäkringsbolag. Efter två veckor kommer ett brev från polisen om att de hittat min bil i Hammarbyhamnen. Det var ju förstås brytmärken, uppbrutna lås och liknande. Stereon borta, alla kassettband (musik som är nedladdad hette så då), tändningslås, lister sönderbrutna – men jag hade fått igen min bil!"

Jag tycker inbrottsskyddet är viktigt när jag köper ny bil.
131
19