Via våra internationella kontakter har auto motor & sport kunnat ta del av Lamborghinis interna säljmaterial som ger alla detaljer inför nästa årsmodell, 2013, av Aventador LP 700-4. Det är spännande läsning, eftersom Lamborghini bjuder många nyheter!
Cylinderavstängning, eller det som på engelska kallas ”Cylinder Deactivation System, CDS” har antytts komma i mitten av Aventadors tioåriga livscykel – men det kommer alltså redan till MY2013. Cylinder Deactivation System blir standard och kompletteras dessutom med ett egenutvecklat ”Start-Stop” system som tar ström från en stor kondensator (istället för batteri).
Enligt Lamborghinis säljmaterial till handlarna startar motorn på endast 180 millisekunder, systemet sparar tre kilo i vikt eftersom batteriet kan göras mindre (och garanteras vara bilens livslängd) samtidigt som de två systemen sammanlagt sparar sju procent i EU-körcykeln. Vid landsvägsfart (130 km/h) kan cylinderavstängningen – som gör V12:an till en V6:a – spara upp till 20 procent bränsle. Övergången från V12 till V6 och tillbaka igen sker helt sömlöst, enligt Lamborghini.
Den nya tekniken med kondensator istället för batteri till startmotorn har också fördelen att starta den stora V12:an snabbare – vilket kräver stora mängder ström. Lamborghini utlovar 20 procent snabbare start och 30 procent snabbare vid upprepade startförsök. Det mindre batteriet som används för att försörja övrig strömförbrukning får ett mycket skonsammare liv när det slipper starta motorn, vilket förlänger livslängden.
Lamborghini är noga med att understryka hur smidigt start/stop-systemet jobbar och det innebär att motorn inte stannar ”i onödan”, till exempel vid parkeringsmanöver eller innan kupétemperaturen nått inställt värde. Start-Stop med kondensator är helt ny teknik och unikt för Lamborghini, ännu så länge.
Till årsmodell 2013 av Lamborghini Aventador LP 700-4 anges förbrukningen till 16,0 l/100 km (tidigare 17,2 l/100 km) och CO2-utsläppet sjunker till 370 g/km istället för tidigare 398 g/km.
Även fjädringen på Lamborghini Aventador LP 700-4 har arbetats om till årsmodell 2013. Stötdämparna – som byggs av svenska Öhlins Racing – har nu hårdare fjädrar (som tillverkas av Lesjöfors Fjädrar) men en annan dämpningskaraktär för att ge bättre komfort utan prestandaförlust. Hårdare fjädrar brukar innebära stötigare gång, men Öhlins vet vad de håller på med så vi utgår från att det är korrekt.
De som vill få lite yttre förändring på sin Lamborghini Aventador LP 700-4 kan inför årsmodell 2013 välja bland flera nya aerodynamikkit, ”Exterior Carbon Fiber option”. Dessa kan kombineras på olika sätt. De som inte vill ha en motorlucka i genomskinlig plast kan även välja till en lucka gjord i kolfiber. Men de som väljer till några av de nya kolfiberkåporna till motorn vill nog ha kvar motorluckan i plast.
En ny fälgmodell finns också att välja till, döpt till ”Dione”. Fälgen mäter 20×9 tum (255/20ZR20) fram och 21×13 (355/25ZR21) bak. Tre kulörer finns, silver, högblank svart och titanium matt.
De som inte fått nog av kolfiber har till årsmodell 2013 fler alternativ till inredningen i sin Lamborghini Aventador LP 700-4. Andra förändringar är blanksvarta strömbrytare i en högre kvalité samt en instrumenttavla som ”förstorar” siffrorna i hastighetsmätartavlan.
Slutligen inför Lamborghini möjligheten att välja till förlängd garanti, ”Lamborghini Extended Warranty program”, vid köpet av sin Aventador LP 700-4 årsmodell 2013. Ägaren kan välja att förlänga från tre år (standard) till antingen fyra eller fem år. Förlängningen och garantin gäller oavsett körsträcka, erbjuder vägassistans under hela perioden och utförs av Lamborghini själva (inget externt bolag). Förutom normal service kan alltså ägarna till Lamborghini Aventador LP 700-4 se fram emot upp till fem bekymmerslösa år av bilägande.
Förändringarna inför årsmodell 2013 av Lamborghini Aventador LP 700-4 presenteras sannolikt vid Parissalongen i september. Men kom ihåg var ni läste det först!