Den eldrivna versionen av Audi R8 har just nu elbilsrekordet på Nürburgring – 8:09. Bilen får en elmotor på 313 hästar och ska klara 0–100 km/h på samma tid som bensindrivna R8 4,2 FSI: 4,6 sekunder.
Audi R8 E-tron har sällsynt dålig bakåtsikt eftersom bakrutan är igentäppt, vilket ska förbättra aerodynamiken. Därför blir R8 E-tron första produktionsbilen att förses med en digital innerbackspegel.
En kamera nära taket skickar bilden till en skärm som sitter där innerbackspegeln annars brukar sitta. 7,7-tumsskärmen är av oled-typ (där oled står för organisk led-teknik) och innebär att skärmen kan göras tunnare och strömsnålare.
Skärmen ska enligt Audi blända av vid nedmörkerkörning automatiskt. Tekniken har använts tidigare R18 E-tron quattro på Le Mans.
Lanseringen av Audi R8 E-tron sker tidigt 2013. Prislappen hamnar på omkring 1,7 miljoner kronor.