Volvo S60 får beröm av IIHS i nytt krocktest

Amerikanska försäkringsinstitutet IIHS använder sig av en ny testmetod för frontalkrock. Det ställer högre krav på konstruktionen och Lexus IS samt BMW 3-serie presterade ”måttligt bra” av de elva bilar som testades. VW Passat CC förlorade en dörr och allra mest beröm gav IIHS till Volvo S60.
Annons


Frontalkrock är vanligast och farligast då två bilar träffar varandra med stor kraft i motsatt riktning. Hur väl förare och passagerare klarar sig beror på bilkonstruktörernas säkerhetstänkande – något som vi helst inte vill uppleva men ändå behöver veta.

Testmetoderna för att mäta en bilmodells förmåga att klara en frontalkrock har utvecklats. Ganska tidigt insåg man att i verkligheten försöker förarna styra bort från varandra, det är alltså bara en del av fronten som ska absorbera krockvåldet – en så kallad offsetkrock. När man började testa med offsetkrock visade det sig till exempel att rambyggda bilar (som vissa pickuper och amerikanska suvmodeller) var dåliga på att absorbera krockvåldet.

Nästa steg var att ge barriären ett beteende som var mera verklighetsliknande. En del av krockbarriären gjordes därför deformerbar, ungefär som en bilfront absorberar krockenergin vid en frontalsmäll genom att veckla ihop sig.

Nästa steg som amerikanska IIHS, ”Insurance Institute for Highway Safety”, nu inför är att barriären görs mindre. En ännu mindre del av fronten (25 procent mot tidigare 40 procent) måste alltså ta upp krockvåldet och då visar det sig att bilmodellerna presterar helt annorlunda. På engelska kallar IIHS metoden för ”small overlap head-on collision” och provet sker i 40 mph, 64,4 km/h.

Enligt IIHS motsvarar den nya testnormen ungefär 25 procent av de 10.000 frontalkrockar med dödlig utgång som sker varje år i USA. En stor del av krockvåldet träffar framhjulet som trycks bakåt och kan tränga in i kupéutrymmet där benen på förare/passagerare finns.

Volvo S60 får beröm av IIHS i nytt krocktest
IIHS illustrerar skillnaderna mellan en mindre bra konstruktion och en bra. Till vänster bilder från Lexus IS och till höger Volvo S60. Som synes är kupéutrymmet i Volvon nästan helt oskadat och det skyddar därmed förare/passagerare.

I sitt första test med den nya metoden har IIHS fokuserat på elva ”lyxiga mellanklassare”. Sämst betyg (”poor”) fick Audi A4, Mercedes-Benz C-klass, Lexus ES 350 och Lexus IS 250/350.

Mellanbetyget ”marginal” gavs till Acura TSX sedan/sport wagon (Honda), BMW 3-serie, Lincoln MKZ samt Volkswagen CC (Passat). Näst bäst blev Infiniti G med ”acceptable”.

Bäst betyg (”good”) fick bara två modeller: Acura TL och Volvo S60. Att Volvon presterar så bra beror på att konstruktörerna testat med en liknande metod och dragit lärdom genom att fördela krockvåldet på ett smart sätt (se videon ovan). Kupén i Volvo S60 var nästan helt oskadad, trots hög hastighet och liten offsetyta.

Enligt IIHS har många biltillverkare anpassat sina konstruktioner efter den gamla testmetoden där 40 procent av fronten tar upp krockvåldet. Flertalet bilmodeller presterar bra i den här typen av krocktest men ändå dör många personer vid frontalkrock – enligt IIHS beror det på att i verkligheten är många frontalkrockar så kallade ”small overlap head-on collision”.

Samtliga biltillverkare har fick ta del av resultatet den 1:e augusti. Toyota och Audi/VW ska utvärdera resultaten vidare men säger i en första kommentar att man antar utmaningen och ska fortsätta att förbättra sina modeller. Lite pinsamt för VAG-koncernen var att VW Passat förlorade sin dörr helt (första gången det hänt hos IIHS) och på Audi A4:an öppnades dörren, vilket automatiskt nedgraderar betyget som IIHS delar ut. Mer om testresultatet går att läsa i IIHS Test Report Volume 47 (klicka för att ladda hem pdf-dokument).

Nästa gång ska IIHS testa ”prisvärda volymbilar” som Ford Fusion (Mondeo), Honda Accord och Toyota Camry med samma testmetod.

Volvo S60 får beröm av IIHS i nytt krocktest
Träffytan är numera bara 25 procent av fronten i den nya testprocedur som IIHS utvecklat. Det ställer hårdare krav på biltillverkarna och Volvo S60 – på bilden – får beröm av det amerikanska försäkringsinstitutet.
Annons
Annons
Rulla till toppen