Wankeln får nytt jobb

Ryktet om wankelmotorns död är inte sant, det bekräftar Mazdachefen Takashi Yamanouchi. Redan nästa år kan wankelmotorn hamna i en seriemodell från Mazda, men det blir då med en helt ny uppgift.
Annons

Wankeln får nytt jobb
Wankelmotorn är inte helt lätt att förstå sig på, men kika på YouTube-filmen längst ner. Som motor är konstruktionen ganska ”ung”, Felix Wankel uppfann sin rotationskolvmotor 1953. NSU började med wankelmotor på 60-talet och det är Mazda som varit mest envisa med wankeln i modern tid.

”Ryktet om min död är starkt överdrivet” skrev Mark Twain 1897 och de senaste åren har det varit många journalister som velat begrava wankelmotorn. Men även denna gång är ryktena överdrivna, det underströk Mazdachefen Takashi Yamanouchi när bilsalongen i Moskva öppnade.

Wankeln får nytt jobb
Takashi Yamanouchi bekräftar att wankelmotorn har en framtid hos Mazda.

Vid en frågestund berättade Takashi Yamanouchi att Mazda utvecklar en elbilsmodell med ”räckviddsförlängare” (eller ”Extended-Range Electric Vehicles, EREV” som det heter på engelska).

Takashi Yamanouchi ville inte gå in på om det är en befintlig modell eller en helt ny, kommande bil men sa att denna arbetsuppgift är perfekt för en wankelmotor.

En wankelmotor har snabb gasrespons, är varvvillig och har små vibrationer – egenskaper som passar utmärkt i en sportbil som RX-8. Men till motorns nackdel måste man också erkänna att den inte är bränsleeffektiv, speciellt inte i stadstrafik med upprepad inbromsning och acceleration.

”Men kan vi hålla motorn på sitt mest effektiva varvtal vid 2.000 rpm,” berättade Takashi Yamanouchi, ”så försvinner den nackdelen och vi kan använda wankeln som räckviddsförlängare. Då kan vi också dra nytta av motorns lilla format.”

Wankeln får nytt jobb
Den lilla wankelmotorn med sin generator kan placeras ganska fritt i en bil. Till exempel kan man offra en del av bensintankens volym och placera paket med wankel/generator där. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

De mest kända EREV-bilarna idag är Chevrolet Volt och systermodellen Opel Ampera. De använder en 1,6-liters bensinfyra som verkar tillsammans med generatorn och elmotorn i en sinnrikt utformad planetväxel (klicka för att läsa mer).

Idéerna med att använda wankelmotorn som räckviddsförlängare är inte ny. Audi visade i början av 2010 en EREV-modell baserad på nya A1 e-tron med wankelmotor (klicka för att läsa mer).

Wankeln får nytt jobb
Tyska FEV är teknikkonsulter med 1.500 anställda och elbilen ”LiiON” visade vad man kan åstadkomma. Åtta mils räckvidd på enbart elmotor och totalt 30 mils körsträcka när wankelmotorn laddar batterierna.

I maj samma år visade tyska företaget FEV Motortechnik GmbH en Fiat 500 som modifierats till elbil och där en wankelmotor drev generatorn (utvecklad av Aixro, klicka på länken för att läsa mer).

Eftersom wankelmotorn är så liten kan den tillåtas att stjäla en del av bränsletankens volym och går då att integrera i en befintlig bilmodell utan fördyrande modifieringar. FEV:s projektbil gick åtta mil på batteripaketet och sedan ytterligare 30 mil med hjälp av wankelmotorn och en bränsletank på endast tolv liter.

Annons
Annons
Rulla till toppen