Downsizing har vi hört talas om, men Ford blir förmodligen först med att använda en 1,0-liters turbomotor med tre cylindrar i en stor familjebil. Det handlar förstås om samma Ecoboost-motor som också sitter i bland annat Focus och B-Max.
Med 125-hästarsmotorn ligger utsläppen på 130 gram per kilometer. Ford avslöjar inte vilka andra motorer som ska erbjudas, men enligt Autocar kan vi också förvänta oss en större 1,5-litersmotor med turbo i Ecoboost-familjen. Dessutom kommer förstås dieslar (på 1,6 respektive 2,0 liter). Högst upp kommer en 2,0-liters Ecoboost-motor på 240 hästar. I Europa kommer ingen konventionell automatlåda som tillval, utan enbart dubbelkopplingslådan Powershift.
Storleksmässigt kommer inte nya Mondeo skilja sig mycket från den nuvarande modellen. Längden ligger kvar på 4,8 meter men nykomlingen blir något lägre. Även sittpositionen blir lägre.
Ford kastar också ut den hydrauliska styrningen, som ersätts med en elservo, men styrkänslan ska inte bli sämre för det. ”Vi är säkra på att kunderna inte ska bli besvikna”, påstår Ford – upp till bevis, säger vi!
Tyvärr dröjer det hela 14 månader innan nya Ford Mondeo lanseras. I juli skrev vi att lanseringen försenas med tre månader. Nu är förseningen uppe i sex månader, på grund av ”kvalitetsproblem i produktionen”. Ford kunde helt enkelt inte nå kvalitetskraven i tid.
Nu blir det premiär vintern 2013 – ett år efter konkurrenten Mazda 6.