Chevrolet Volt – flipp eller flopp?

Enligt nyhetsbyrån Reuters förlorar GM drygt 300.000 kronor på varje såld Chevrolet Volt. Men GM och Bob Lutz håller inte med. Vem har rätt?
Annons

Chevrolet Volt – flipp eller flopp?
Målet var att sälja 40.000 Chevrolet Volt under 2012. Hittills i år ligger försäljningen på 13.500 bilar i USA. Den svaga efterfrågan gör att Volt-fabriken stängs under några veckor den 17 september.

Chevrolet säljer inte tillräckligt många Volt för att projektet ska gå med vinst. Försäljningen ligger långt under prognosen och snart lanseras flera konkurrenter, som Toyota Prius Plugin Hybrid och Ford C-Max Energi.

Förlusten för varje såld bil ligger på över 300.000 kronor. Det uppger nyhetsbyrån Reuters, som i sin tur citerar industrianalytiker och tillverkningsexperter. Att tillverka en Chevrolet Volt kostar General Motors över 600.000 kronor, och instegspriset ligger på motsvarande 270.000 kronor.

Chevrolet Volt – flipp eller flopp?
En av tre Chevrolet Volt som säljs går till Kalifornien – inte underligt, eftersom bilen klarar de nya miljökraven som införts i delstaten.

Men nu ryter billegenden och tidigare GM-chefen Bob Lutz till. Han menar att Reuters använde en alldeles för enkel metod för att räkna fram förlusten – de totala utvecklingskostnaderna för Chevrolet Volt dividerades med antalet sålda bilar.

”Det är som att ett företag som bygger en byggnad för 100 miljoner kronor, och har hyresinkomster på tio miljoner under det första året, ”förlorar” 90 miljoner kronor, eller flera miljoner kronor per hyresgäst. Så fungerar inte ekonomin i ett bilföretag”, skriver Bob Lutz i sin krönika i affärstidningen Forbes.

Han påpekar också att Volt-projektet inte kan betygsättas efter bara två års försäljning. Istället måste man ta hänsyn till alla tillverkade bilar över hela livscykeln, inklusive alla relaterade bilmodeller som får samma teknik.

Bob Lutz erkänner att Chevrolet Volt ännu befinner sig ”under ytan” ekonomiskt sett. Men han tror att projektet kan gå med vinst inom kort, särskilt när fler GM-bilar börjar använda laddhybridstekniken – till exempel Cadillac ELR, en coupémodell som lanseras 2014.

Annons
Annons
Rulla till toppen