Så designades nya Volkswagen Golf

Många läsare tycker nya Volkswagen Golf är alldeles för stel och förutsägbar. Men designen är både genomtänkt och smart, enligt Tony Catignani, som undervisar i bildesign. "Vissa tycker den är tråkig, och det kan jag förstå, men man måste se det i ett större perspektiv", säger han.

Sju generationer Golf – alla med karaktäristisk, men kanske lite tråkig design. Här får två bildesigners tycka till om utseendet.

Sju generationer Golf – alla med karaktäristisk, men kanske lite tråkig design. Här får två bildesigners tycka till om utseendet.

När Volkswagen lanserade nya Golf kritiserade många läsare designen. "Tråkig" och "förutsägbar" var de vanligaste kommentarerna – de flesta verkar tycka att Volkswagen skulle ha tagit ut svängarna betydligt mer.

För att ta reda på hur Volkswagens designteam tänkt frågar vi Tony Catignani, som föreläser om industridesign och särskilt bildesign vid Designinstitutet på Umeå Universitet. Han har jobbat som plattformsdesigner på Volvo och ansvarade för exteriördesignen på Saab 9-5 fram till 2001.

Volkswagen gör rätt som utvecklar Golfen försiktigt, tycker Tony Catignani. Men BMW förändrade designen radikalt under Chris Bangles tid – och det fungerade.

Volkswagen gör rätt som utvecklar Golfen försiktigt, tycker Tony Catignani. Men BMW förändrade designen radikalt under Chris Bangles tid – och det fungerade.

"Det handlar mer om evolution än revolution. Jag kan förstå om vissa tycker att den inte är tillräckligt radikal. Men ställer man nya Golfen bredvid den gamla blir skillnaderna tydliga. Det är mycket pengar och stora risker på spel med så här stora volymer. Vissa tycker den är tråkig, och det kan jag förstå, men jag tycker inte det – man måste se det i ett större perspektiv", säger han.

Vad tycker du själv om designen på nya Golf?
"Det är alltid svårt med en ny design, man kan aldrig göra alla nöjda. Om den hade varit mer radikal hade en del klagat på att "det inte är en Golf". Jag tror att när vi sett bilen på riktigt, när GTI-modellen har kommit med större fälgar, kommer vi säga "wow!". Läsarna får helt enkelt lugna ned sig!"

Tony Catignani föreläser bland annat i transportdesign på Umeå Universitet.

Tony Catignani föreläser bland annat i transportdesign på Umeå Universitet.

Tror du Volkswagen kommer förändra designen radikalt, som Chris Bangle gjorde för BMW?
"Jag undrar alltid hur länge de kan fortsätta pressa stålkarosser till olika former. Det har ju pågått ett tag. Jag tror allt fler kommer börja använda kompositmaterial, som Lotus, men det är en pengafråga."

Hur prestigefyllt är uppdraget att designa en ny Golf?
"Det är svårt att säga för Volkswagen, det finns så många avdelningar. Förr i tiden var det färre designers, nu är man en del av ett team. Det är tuff konkurrens och väldigt svårt för en enskild designer att få igenom sina idéer."

Har du någon favoritbil rent designmässigt inom Volkswagenkoncernen?
"Det är faktiskt Golf. Den är en större succé än Bubblan, den hade en väldigt ikonisk form, men Golfen är en bättre designprodukt som utvecklats från liten till stor, och alltid har stått för sin tid. Jag tycker Volkswagen gör helt rätt och att de ska fortsätta vara stolta över vad de gör."

Det viktigaste för VW är märkes- och modellidentitet och hög designkvalitet. Utmanande, nyskapande form och känslor är oviktigt, enligt designstudenten Johan Wejedal. "Detta är ett väl förpackat och förnuftigt transportmedel, inte någon lustfylld drömbil", säger han.

Johan Wejedal har studerat bildesign och tycker Volkswagen har gjort ett bra designjobb med nya Golfen.

Johan Wejedal har studerat bildesign och tycker Volkswagen har gjort ett bra designjobb med nya Golfen.

Även Johan Wejedal, som studerat bildesign, jobbat på Opel och nu är frilansande designer, håller med om att Volkswagen Golf är "mer evolution än revolution".

"Min initiala reaktion var likadan som de flesta andras – nya Golf är väldigt förutsägbar och alltför lik den gamla. Marknaden är stenhård och inte ens VW har råd att misslyckas, särskilt inte med en modell så viktig som Golf. Man tar därför det säkra före det osäkra och gör en bil som påminner så mycket som möjligt om gamla modeller, men där varenda yta har fått ett subtilt lyft."

Vilken är målgruppen?
"Volkswagen satsar på sin kärna av trogna köpare. Det kan vara klokt eftersom de är väldigt många. Den här modellen lär inte skrämma någon av dem och designen är därför lyckad – i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv."

Den typiska C-stolpen finns förstås kvar. Tittar man noga har Volkswagen uppdaterat alla paneler och detaljer.

Den typiska C-stolpen finns förstås kvar. Tittar man noga har Volkswagen uppdaterat alla paneler och detaljer.

Men vad tycker du själv, som bildesigner?
"Mitt framtidsromantiska och estetiska jag tycker att bilen är urtrist och alltför strikt. Det vore bra om Volkswagen bytte modellserier vartannat år om de planerar att ha en så här långsam evolution. Jämför med Kia Ceed eller Volvo S60 – där kan man snacka om utveckling mellan de olika generationerna. Trots det har båda dessa modeller behållit sin märkesidentitet."

Hur tror du designarbetet hos Volkswagen har gått till?
"Jag har fått intryck av att VW är väldigt toppstyrt, högste chefen bestämmer mycket även på designplanet, och att designavdelningen därför får "hålla igen" sina värsta designutopier. Jag kan givetvis inte svara på hur Volkswagens designers ser på att vara så "hårt hållna", men jag antar att de flesta designers vill utforska gränserna mycket mer än så här och inte göra en design som kunde ha gjorts för tio år sedan. Men det är ju förstås alltid hedervärt att vara inblandad i en produkt som kommer säljas i miljoner. För min del är det nuvarande Opel Astra."

Mer om nya Volkswagen Golf

Officiell: Nya Volkswagen Golf VII – bilder och fakta
9 fakta du inte visste om nya VW Golf
VW Golf – här är svenska priserna
Greenpeace protesterar mot nya Golf
Nya VW Golf VII – första bilderna
Stort galleri med över 100 bilder på nya Golf

Jag tycker Volkswagen gör rätt som förändrar Golfen försiktigt.
262
98