Elbilarnas räddning?

Kruxet med elbilarna är både den korta räckvidden och den långa laddtiden. Men amerikanska Tesla försöker nu lösa åtminstone det senare problemet med ett nytt nätverk av "superladdare".
Annons

Elbilarnas räddning?
Laddtiden minskas rejält med Teslas nya snabbladdare, men det går fortfarande inte lika snabbt som att tanka fullt i en bensinbil.

Tesla lanserar nu sex stationer med ”superladdare” i Kalifornien. Det ska göra att Tesla-ägarna kan köra sin eldrivna Model S ungefär lika fritt som en bensindriven bil. Laddtiden minskas rejält, och energin hämtas från solen.

Elbilarnas räddning?
Här hamnar de första sex stationerna. Fler följer, både i USA och i Asien och Europa.

Dessutom hävdar Tesla att stationerna kommer generera mer elektricitet än vad som behövs – och överskottet ska skickas tillbaka ut i elnätet. Tesla ska i första skedet bygga sex stationer, men fler lär följa eftersom underhållskostnaderna för ”superladdningsstationerna” är minimala. Det finns planer på att introducera laddstationerna i resten av USA samt i Europa och Asien.

Laddstationerna är mycket kraftfullare än en vanlig laddkontakt. Stationerna ger drygt 100 kW, en siffra som kan öka till 120 kW senare. På 30 minuter ska en Tesla Model S kunna laddas upp för att sedan köra tre timmar i 110 km/h.

”Teslas nätverk med superladdare är något helt nytt för elbilar, och möjliggör långa resor med samma bekvämlighet som för bensinbilar. Genom att göra elektriska långresor utan kostnad möjligt – en omöjlighet för bensinbilar – visar Tesla hur fundamentalt mycket bättre elbilar kan vara”, säger Teslas vd Elon Musk.

Så mycket kostar Tesla Model S

Annons
Annons
Rulla till toppen