Ford låter Linus på linjen skälla ut konkurrenten

Ford tar hjälp av en välkänd seriefigur för att göra reklam för nya C-Max Hybrid. ”Linus på linjen” använder också sin låtsas-italienska för att ge tråkiga Toyota Prius+ en åthutning…
Annons

 

Att Toyota haft framgångar med sin hybridmodell Prius har väl inte undgått någon. Den nisch som Prius och dess systermodeller skapat hos miljömedvetna bilköpare vill förstås de andra biltillverkarna också komma åt. Ford rullar nu in sin nya C-Max Hybrid på marknaden och använder en välkänd figur för att lyfta fram fördelarna.

Linus på linjen, eller ”La Linea” som den heter på italienska, skapades av Osvaldo Cavandoli och började visas som pausfilm på 70-talet. Ett 90-tal episoder gjordes fram till 1986 men nu ska alltså Ford använda Linus på linjen för att marknadsföra C-Max Hybrid. Tre episoder har gjorts (se upptill och nedtill) men det kommer kanske flera?

Ford har mycket tydligt ställt in siktet på Toyota Prius och Prius+ (Prius V i USA). Nya C-Max Hybrid jämförs med Prius+ och Ford anser inte oväntat att man har den bättre bilen och ger mer för pengarna.

Att Ford lyckats väl visar försäljningen under första månaden, september, där nya C-Max Hybrid genast blev Fords bäst säljande hybridmodell. 969 C-Max Hybrid såldes i september i USA, vilket dock inte riktigt räckte fram till Prius V som sålde 1.652 bilar under samma period. Men Toyota ska inte känna sig allt för säkra, i USA har C-Max Hybrid en bättre förbrukningssiffra än Prius V (47 mot 42 miles per gallon) och kostar dessutom 500 dollar mindre (25.995 dollar). Längst ner finns det två informationsfilmer från Ford som visar tekniken i C-Max Hybrid.




Annons
Annons
Rulla till toppen