Här är länken mellan gat- och rallybilar

Kay Segler kommer från BMW M GmbH men är sedan 2011 vice vd på Mini. Mikael Johnsson träffade Segler och frågade om konkurrensen med BMW, rallysatsningen samt provkörde modellen som är länk mellan gat- och rallybilarna.
Annons

Här är länken mellan gat- och rallybilar
Kay Segler, med den imponerande titeln: ”Senior Vice President Mini Business Coordination and Brand Management”.
Här är länken mellan gat- och rallybilar
Läs provkörningen av Mini JCW Coutryman i auto motor & sport nr 21, finns i butik från 4 oktober. Klicka på omslaget.

I auto motor & sport nummer 21 (i butik den 4 oktober) provkör Mikael Johnsson nya Mini John Cooper Works Countryman. Artikeln heter ”Mini för skogstogiga” och i den finns en förkortad intervju med vice Vd Kay Segler. Nedan följer artikeln i sin helhet.

ams: Det är ingen hemlighet att Mini är en framgångssaga sedan starten 2001. Men är det lika lätt att kopiera denna framgång för varje ny modell?

Kay Segler: ”Det överraskande för mig är hur många journalister som tycker att vi har för många modeller. Titta på alla andra märken. Jämfört med exempelvis BMW har vi snarare ett begränsat, men fokuserat, program. Jag kan erkänna att vi har ett överlapp mellan Cabriolet och Roadster, men det är allt, och därför finns utrymme för många fler kommande modeller; sedaner, fyra dörrar, med mera. Så länge man inte har för mycket överlapp mellan modellerna så fungerar det bra. Så Countryman var en omedelbar succé med 100.000 sålda bilar direkt.
Vår fabrik i Oxford går två fulla 11-timmarsskift, så vi är nöjda. Dessutom kan vi enkelt skifta från Cabriolet till Roadster, eller tvärt om, om efterfrågan skulle öka för den ena eller andra. Så länge de väljer en Mini är det bra helt enkelt.”

ams: Så ni kan även göra modeller som konkurrerar med BMW?

Kay Segler: ”Jag anser inte att Mini konkurrerar med BMW:s modeller. Vi gör ständigt analyser på detta och exempelvis är överlappet mellan Mini och BMW 1-serie endast fyra procent i Tyskland. Vissa gillar Mini, andra BMW. Märkena är så olika. Därför arbetar vi mot separata försäljningsställen. Så är fallet i USA, Korea och Kina, medan det ser annorlunda ut i Europa ännu.
Beträffande John Cooper Works så kommer jag närmast från BMW M och har därför sett hur ett ”sub brand” kan utvecklas. BMW M är ett starkt mycket varumärke idag. JCW är under uppbyggnad ännu, men vår satsning i WRC- och Dakar-tävlingarna visar att vi satsar på JCW som ”sub brand”. Vad JCW-kunderna saknat här hittills är fyrhjulsdrift och automatlåda, vilket vi erbjuder dem härmed.”

ams: Övervägde ni att göra JCW Countryman till en 300-hästars prestandabil, eller skulle den konkurrera för mycket med BMW då?

Kay Segler: ”Nej, det har inget med BMW att göra. Jag vill inte säga att jag alltid gillar mer hästkrafter. Visst handlar rally om hästkrafter, men det är inte det gapet som måste krympa utan själva beteendet på bilen. Ytterligare 20–30 hästar skulle också vara trevligt kanske. För Mini GP har vi däremot nöjt oss med 218 hk med flit, för det är mer än tillräckligt för den bilen. Ytterligare effekt skulle göra den mindre hanterbar.”

ams: På tal om rally. Efter er uppladdning inför årets säsong i rally-VM förväntade sig publiken självklart att både Dani Sordo och Kris Meeke skulle stå på startlinjen i var sin bil. Men satsningen blev vingklippt.

Kay Segler: ”Denna säsong blev svår. Och anledningen är att plattformen i Rally-VM upplöstes i samband med att Vladimir Antonov försvann. Och utan plattform för marknadsföringen hittar du inga sponsorer. För Prodrive blev det plötsligt omöjligt att hitta stora sponsorer.
Inget är klart ännu men vi hoppas att situationen blir bättre 2013.
WRC är en trevlig tillställning som åker världen runt till många spännande platser.
Men Mini känner även starkt för de privata teamen, precis som förr i tiden, och tänker inte bara på de stora fabriksstallen. Vi tänker inte i termer av mångmiljonsatsningar som ska döda de andra teamen. Det ligger inte i rallysportens själ. Den handlar snarare om att många tävlar och har kul och att det inte bara är en som dominerar. Så skulle vi resonera oavsett hur stor vår budget vore.”

ams: Men bilen vi kör idag JCW Countryman, är väl den som bäst sammanbinder gatbilarna med rallytävlingssatsningarna.

Kay Segler: ”Absolut. Dakar-bilen är rätt annorlunda, men WRC-bilen startar med den här som grund. ”

ams: Så för rallyfansen är detta modellen som kommer närmast?

Kay Segler: ”Ja.”

Annons
Annons
Rulla till toppen