Ny kolfiberteknik gör Ford lättare

Det fanns en tid då kolfiber enbart återfanns i spektakulära superbyggen och Formel 1, men tiderna förändras och med ny teknik blir det både ekonomiskt försvarbart och rentav smart att bygga småbilar med lättviktsmaterial. Ford visar hur det kan gå till.
Annons

Ny kolfiberteknik gör Ford lättare
Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Många är det antal hemmaskruvare som köpt en kolfiberhuv, eller gjutit en själv i glasfiber för att få ned vikten och tyngdpunkten på sitt racebygge. Men nu börjar tillverkarna resonera i samma banor, för att spara bränsle. Ford visade i början av veckan upp en prototyp av en kolfiberhuv som ska kunna säkna förbrukningskostnaderna för Fords kunder. 

Det är alltså kolfiberarmerad plast vi talar om och Fords prototyp väger 50 procent mindre än dess motsvarighet i stål. Tidigare har produktionstiden för kolfiberförstärkta delar varit det stora hindret men nu säger sig Fords ingenjörer ha hittat ett sätt att kunna tillverka de här delar på en produktionslina. Ett betydande steg i rätt riktning för att kunna få in lättviktsmaterial i Fords bilar. 

”Det är ingen hemlighet att genom att minska ett fordons vikt kan man se ökade fördelar vid bränsleförbrukning, men en process för snabb och kostnadseffektiv tillverkning har saknats,” säger Inga Wehmeyer, forskningsingenjör på Fords europeiska forskningscenter. ”Ford arbetar på att utveckla en lösning som understödjer kostnadseffektiv tillverkning av kolfiberdelar.”

Det är genom Fords nya samarbete med Dow Automotive Systems, som inleddes tidigare i år, där man kommer undersöka nya material, designprocesser och tillverkningstekniker. De båda företagen kommer fokusera på att etablera en ekonomisk modell och metoder för storskalig tillverkning av kolfiberdelar för bilindustrin. Båda två är nödvändiga för att Ford ska kunna utvidga sin tillverkning av plugin-hybrider och rena elbilar. 

”Det finns två sätt att minska energianvändandet i fordon: förbättra effektiviteten i förhållandet bränsle och rörelse, samt att minska mängden arbete som drivlinan måste göra,” säger Paul Mascarenas, ansvarig tekniker och chef för forskning och utveckling.

Tidiga tester påvisar att CFRP-komponenter (kolfiberförstärkt plast) såsom motorhuvsprototypen för Ford Focus kommer klara de höga standarder för styvhet, stryktålighet och kraschprestanda. Komponenten har även visat sig fungera väl i test där en fotgängare huvud slår i huven. Detta tack vare en ny konstruktion med en skumkärna som ligger mellan de två lagerna CFRP. 

Inga Wehmeyer förklarar att Fords kunder inte ska förvänta sig kolfiberhuvar inom den närmaste tiden. Däremot berättar hon att tekniken som de håller på att utveckla mycket väl kan komma att användas för att bygga massproducerade lättviktsbilar i framtiden. 

Annons
Annons
Rulla till toppen