Laddhybridkonkurrent till A5 försenad

Produktionen av Fisker Atlantic påbörjas först 2015 meddelade Fisker under måndagen. Det innebär en försening om två år.
Annons

Laddhybridkonkurrent till A5 försenad
Fisker Atlantic. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Den emotsedda Audi A5-utmanaren Fisker Atlantic kommer dröja ytterligare två år innan den sätts i produktion meddelade Fisker Automotive under måndagen. Plugin-hybriden Atlantic ska gå in i förproduktion under 2014 enligt en presentation som Fisker förberett för att locka investerare.

”Atlantic är volymbilen som ska börja bygga tillväxt”, sade Tony Posawatz, vd för Fisker Automotive, under ett konferenssamtal med investerare och analytiker. ”Den kommer skapa en affärsmodell som verkligen kan generera pengar i framtiden.”

Detta var första gången som Fisker avslöjade en tidtabell för produktionen av Atlantic. Bilen är tänkt att kosta runt 450.000 kr när den når svenska handlare. Meningen är också att Atlantics bottenplatta ska kunna användas för att eventuellt kunna en suv och en crossover.

Tony Posawatz sade även att Fisker kanske ”kommer diskutera fram ett samarbete med andra tillverkare som kan få tillgång till denna teknik, vilken väldigt få har”.

Fisker Atlantic är livsnödvändig för att Fisker ska återfå förtroendet efter att man drabbats av förseningar och kvalitetsproblem med flaggskeppet Karma

 

Laddhybridkonkurrent till A5 försenad
Fisker Atlantic. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Fisker drabbades av ytterligare problem när USA:s energidepartement frös majoriteten av det lån på 529 miljoner dollar på grund av förseningar med Karma. Tony Posawatz och enkonomichefen Jim Yost är nyrekryterade av Fisker för att hjälpa till att vända bolaget. Sedan företaget grundades 2007 har man lyckats få in nära sju miljarder kronor i kapital från privata investerare. 

2010 köpte Fisker en av GM:s gamal fabriker i Wilmington för 20 miljoner dollar och det är tänkt att Atlantic ska tillverkas där. Men efter att energidepartementet frös lånet har möjligheten för utlandstillverkning ökat. Ännu har ingen bekräftat var den framtida produktionen av Atlantic ska ske. Fabriken i Wilmington har mer kapacitet än vad Fisker behöver men man hoppas på att underleverantörer ska vilja dela på utrymmet och skapa en ”framtida nav för nästa generations produkter”.

I Sverige representeras Fisker av Callisma AB i Danderyd. Och är du nyfiken på hur bilen upplevs i verkligheten får du inte missa Fredrik Huldts filmade provkörning av Fisker Karma (klicka på länken för att hoppa dit).

Källa: Automotive News

Annons
Annons
Rulla till toppen