Enligt branschtidningen Automotive News är det nu klart att Subaru utvecklar en turboversion av den nya FA20-boxermotorn som sitter i BRZ och systermodellen Toyota GT 86 (samt Scion FR-S, som säljs i USA). Det nya motoralternativet ska sannolikt vara klart inför lanseringen av årsmodell 2014, alltså om ett drygt år, vilket indikerar att turbomodellen funnits med tidigt i utvecklingsarbetet.
Turboversionen av FA20-motorn ska få en enkel twinscroll-turbo och en annorlunda direktinsprutning, jämfört med sugmotorn. De slutgiltiga effektsiffrorna för BRZ Turbo är inte klara men sannolikt hamnar toppeffekten runt 280 hk och 340 Nm, att jämföra med sugmotorns 200 hk och 205 Nm (som dessutom levereras högt upp i varvtal, vid 6.600 rpm).
Enligt Automotive News förblir Subaru BRZ bakhjulsdriven, även med turbomotor. Om turboversionen även ska erbjudas hos Toyota och Scion nämns inte men det är väl ganska sannolikt att även dessa får ta del av effekthöjningen.