LÄCKA: Alla fakta om Porsche 918 Spyder

De officiella siffrorna för Porsches nya supersportbil 918 Spyder har läckt ut på nätet. Givetvis ska vi dra vårt strå till stacken och låta er ta del av dem!
Annons

LÄCKA: Alla fakta om Porsche 918 Spyder
Specialbagage för 155.000 kronor? Inga problem, Porsche vet hur man tar betalt.
Klicka för fullstorlek!
Foto: James Holm

Det är forumet Rennteam som kommit över uppgifterna om Porsches nya värsting 918 Spyder. Alltifrån prestanda och vändcirkel till pris på utrustning och tillbehör finns med. Porsche 918 Spyder har redan satt en imponerande snabb tid på sju minuter och 14 sekunder runt Nürburgrings nordslinga och då finns det kännare som vet att Porsche som vanligt varit blygsamma. Den riktiga tiden ska alltså vara knappt tio sekunder snabbare. 

Grundpriset på nya 918 ska enligt uppgift ligga på 768.026 euro (6.651.105 kronor med en euro-kurs på 8,66 kronor) och vill man ha Weissach-paketet får man punga ut med 839.426 euro (7.269.429 kronor). Till britternas förtret (och japaners, australiers, sydafrikaners, thailändares och alla andra länder där man kör på vänster sida) kommer 918 Spyder enbart i vänsterstyrt utförande. 

Tekniken som sitter i bilen kommer vara ett högpresterande plugin-hybridsystem, med en direktinsprutad V8 på 4.593 cm3, 580 hk och mer än 500 Nm. Max varvtal är 9.000 r/min! Två elmotorer med E-boost-funktion. V8:an driver på bakhjulen tillsammans med en elmotor och den andra elmotorn driver framhjulen upp till 235 km/h. Kraften för båda elmotorerna tillsammans är mer än 245 hk: 116 hk för den som driver framhjulen och 129 hk för den som hjälper till att driva bakhjulen. Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 6,8 kW och det finns en laddare ombord på 3,6 kW. För extern laddning finns en universalladdare. 

Förväntad total kraft från V8 och elmotorer ska vara 795 hk och maximalt vrid ska vara 780 Nm mellan 1.000–4.000 r/min i treans växel. Den sjuväxlade PDK-lådan blir standard. 918 Spyder får en 70-liters bränsletank och vändcirkeln är på 12,7 meter. Porsche torque vectoring och elektriskt traction management-system blir till ett elektriskt AWD-system. För att spara på dropparna finns start/stopp och seglingsfunktion som standard. 

Nu kommer vi till siffrorna för bromsar och däck: Framhjulen får 9,5Jx20 and 265/35 ZR20 och bakhjulen får 12,5Jx21 and 325/30 ZR21. PCCB fram 410 mm (sexkolvsok) och bak 390 mm (fyrkolvsok). Parkeringsbromsen blir elektrisk. 918 Spyder får led-lampor runtom med  fyrapunkters varselljus och PCM med en sjutums pekskärm i mittkonsolen och en åttatums tft-informationsdisplay på instrumentpanelen. Burmeister HighEnd Surround är standard med elva högtalare och mer än 500 Watt i effekt. 

LÄCKA: Alla fakta om Porsche 918 Spyder
En V8 på 580 hk som varvar till 9.000 r/min! GODIS!
Klicka för fullstorlek!
Foto: James Holm

Weissach-paketet är till för dem som kan leva utan lyxen och gör 918 Spyder hela 35 kilo lättare. Viktreducering åstadkoms genom större användande av magnesium, kolfiber, titan och keramik. Genom att foliera bilen istället för att lacka den sparar man 2,5 kilo. Man eliminerar kabelhärvan för externa snabbladdare. Magnesiumfälgar sparar 13,5 kilo. Glöm luftkonditionering och Burmeister hifi-system. Kupén kläs i flamsäket material istället för läder och man får kolfiberpaddlar till PDK-lådan och ett interiört kolfiberpaket.

Släta dörrsidor utan armstöd och flärpar istället för dörrhandtag hjälper till att hålla nere vikten. Dessutom kan man glömma handskfack, fack i mittkonsolen och mattor i kupén och bagageutrymme. Pricken över i:et är sexpunktsbälte. 

Extrautrustning har alltid varit Porsches starka sida och de förnekar sig inte här heller. Det gamla talesättet att om man måste kolla priset har man inte råd stämmer verkligen in här:

• extra foliering om man redan har en lackad kaross: 11.900 euro (103.054 kr)
• ”liquid metal” lack: 47.600 euro (412 216 kr)
• ”liquid metal” lack plus foliering: 59.500 euro (515.270 kr)
• 918 magnesiumfälgar: 29.750 euro (257.635 kr)
• lyftsystem för framaxeln: 8.925 euro (77.290 kr)
• externt Porsche snabbladdningssytem: 20.230 euro (175.192 kr) (20 kW, minskar laddningstiden från två timmar till en halvtimme)
• specialläder ”Authentic”: 23.800 euro (206.108 kr) (”made in Germany” med struktur)
• interiört kolfiberpaket: 6.545 euro (56 680 kr)
• ”electric comfort heating system”: 5.950 euro (värme för interiören när enbart elmotorerna kör)
• sexpunktsbälte: 2.975 euro (25.764 kr)
• specialbagage (fem delar): 17.731 euro (153.550 kr)
• hämta bilen i Zuffenhausen: gratis!
• hämta bilen i Leipzig: 6.545 euro (56.680 kr)

Beställer man Weissach-paketet ingår foliering, läder, snabbladdningssystem, AC och Burmeister Hifi. Om man skulle vilja, det vill säga.

LÄCKA: Alla fakta om Porsche 918 Spyder
Walter Röhrl har världens bästa jobb!
Här går det att skymta pekskärmen och tft-displayen.
Klicka för fullstorlek!
Foto: James Holm
Annons
Annons
Rulla till toppen