Vinnare och förlorare på världens största marknad

Den enorma bilmarknaden i Kina kan inte utnyttjas av alla. VW kan receptet men GM och Mercedes har problem.
Annons

Vinnare och förlorare på världens största marknad
Mercedes A-klass.
Klicka för fullstorlek!

Kina är världens största bilmarknad och nu ser Volkswagen ut att kunna köra om GM i antal sålda bilar. Siffrorna kommer efter att VW gjort ett bra tredje kvartal och är ett steg på vägen till målet om att vara världens största biltillverkare 2018. 

Under det tredje kvartalet sålde VW 704.991 fordon, en ökning med 21 procent, mot GM:s 664.765 fordon. GM har fortfarande en totalledning med 77.000 bilar över VW men det finns en möjlighet att man blir omköra på mållinjen innan 2012 är slut. 

VW:s framsteg beror till stor del på nya modeller och att den kinesiska marknaden reagerat negativt på japanska bilar på grund av en tvist om några öar i Östkinesiska havet. Det är nya VW Lavida och Audi A4L som väcker uppmärksamhet och en i övrigt fräscht modellprogram medan de flesta av GM:s kinesiska modeller har två till tre år på nacken.  

VW planerar investera cirka 120 miljarder kronor under de kommande åren för att bli landets bäst säljande märke. 

Däremot har Mercedes problem på grund av en vikande marknad i Europa och ökad konkurrens i Kina. Därför sänker man sina vinstprognoser för 2012 och omvärderar sina vinstmål för 2013. Man hade tidigare förväntat sig en vinst om nio miljarder euro före skatt men har fått revidera den siffran till åtta miljarder euro. 

Mercedes har inte gjort lika bra ifrån sig i Kina där man bara ökat med 6,7 procent i försäljning jämfört med Audi och BMW som ökat med över 30 procent vardera. Succén med nya A-klass bäddar för en liten försäljningsökning där man till och med fått lägga till ett tredje skift i fabriken i Rastatt. 

Annons
Annons
Rulla till toppen